Wat is MailChimp?

Het antwoord op de vraag: ‘Wat is MailChimp?’. MailChimp is een web-programma waarmee u nieuwsbrieven eenvoudig kunt maken en versturen voor email marketing als onderdeel van online marketing van een bedrijf. Het is een erg toegankelijk programma en het gebruik ervan is snel aan te leren. In MailChimp is het eenvoudig om verschillende lijsten te maken met de gegevens waarheen nieuwsbrieven gestuurd moeten worden.

De voordelen van MailChimp

MailChimp is makkelijk te gebruiken terwijl het toch een professionele uitstraling heeft. Daarbij heeft het nog veel meer voordelen. Deze voordelen zorgen ervoor dat er veel bedrijven zijn die het programma gebruiken.

Manier van nieuwsbrief inrichten en opstellen

Bij MailChimp gebruikt u een zogeheten drag- en drop systeem waarmee u e-mails en nieuwsbrieven kunt inrichten. Er is geen programmeertaal nodig om een nieuwsbrief op te zetten. Het basis drag- en drop systeem is vrij simpel waardoor het voor iedereen te doen is. Het is wel verstandig om eerst wat kennis op te doen over email marketing voordat u nieuwsbrieven gaat ontwerpen. Het is ook mogelijk om email templates te gebruiken. Deze kunnen direct gebruikt worden voor het versturen van een mail. Deze templates kunnen ook als basis gebruikt worden en vervolgens aangepast worden naar de voorkeuren van de gebruiker.

Gebruiksgemak van MailChimp

De opstelling van het dashboard en de interface van MailChimp maken het een makkelijk te gebruiken tool. In zeer korte tijd weet je veel te vinden en kan er mee gestart worden. Daarnaast biedt MailChimp veel mogelijkheden tot het inzien van gegevens van de nieuwsbrief zoals de CTR, hoe vaak de mail is geopend en nog veel meer statistieken over de personen die de mailing ontvangen.

Gemakkelijke implementatie met CMS-systemen

Een van de meest gebruikte CMS-systemen is WordPress. MailChimp is gemakkelijk te implementeren in WordPress door middel van een plugin. Hiermee kunt u ervoor zorgen dat bezoekers van de website die zich inschrijven voor een nieuwsbrief automatisch worden toegevoegd aan de juiste klantenlijst binnen MailChimp. MailChimp kan niet alleen gekoppeld worden met WordPress maar ook met andere CMS-systemen zoals Magento, Joomla, Prestashop en Shopify.

Automatische email marketing

Binnen MailChimp kunt u eenvoudige mail instellen voor als iemand zich bijvoorbeeld heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief of als iemand bijna jarig is. U kunt hierdoor mensen gepersonaliseerde mails sturen voor een verbeterde relatie. Zo kunnen er bijvoorbeeld leuke kortingen worden gegeven aan mensen die bijna jarig zijn of kunnen mensen geattendeerd worden dat er nog producten in hun winkelwagen zitten. Er zijn nog veel meer voordelen te vinden bij MailChimp. Deze voordelen leert u vooral tijdens het gebruik van de tool. Wat voor sommige gebruikers misschien jammer is, is dat MailChimp maar gedeeltelijk Nederlands is. Veel staat gewoon in het Engels met enkele uitzonderingen.

Koppeling met Google Analytics, social media en webshop

MailChimp wordt door velen gebruikt doordat je met deze e-mailmarketing software een koppeling kan maken met andere handige tools. Zo kan je jouw analytische data van Facebook, Google Analytics en webshop verkopen koppelen met MailChimp. Zo krijg je een nog dieper inzicht in de effectiviteit van jouw campagnes.

Je kan via deze inzichten er bijvoorbeeld achter komen in hoeverre jouw doelgroep eigenlijk gebruikmaakt van e-mails om op jouw website terecht te komen. Dat noemt men ook wel Site Tracking.

Ook kan je hiermee nog een laag dieper in de analyse gaan en via een aankoop of een inschrijving in een mailinglijst achter de volgende gegevens komen: klantgegevens, productgegevens, ordergegevens en niet onbelangrijk, hoe vaak iemand een winkelmandje heeft verlaten.

Met zulke data is het mogelijk om ver persoonlijker te adverteren of aan te sporen tot conversie. Je kan onder andere producten die in het winkelmandje vergeten zijn of bewust achtergelaten opnieuw promoten na een bepaalde tijd. Een aanbod doen voor bepaalde merken waarvoor de gebruiker interesse heeft getoond wordt op die manier ook een stuk makkelijk. Feedback opvragen behoort tot de opties. Je kan bijvoorbeeld een mail sturen als gevolg van een aankoop. In die e-mail vraag je de klant dan of de aanschaf bevalt of niet. In het geval een klant een periode lang geen actie heeft ondernomen en niets heeft gekocht kan men een leuke aanbieding versturen via een e-mail campagne. En verder kan je kortingsbonnen uitdelen aan mensen die een zekere mate van loyaliteit hebben getoond. Met de extra data die je via die tools ontvangt kan je dit soort interessante email campagnes oprichten.

De kosten van MailChimp

De kosten van MailChimp zijn onderverdeeld in drie verschillende betaalplannen. Zo is er het volledig gratis plan. Hiermee kunt u tot 2.000 adressen invoeren en maximaal 12.000 mails per maand sturen. Deze mails kunt u zelf verdelen. Er kan bijvoorbeeld gekozen worden voor bijvoorbeeld zes keer per maand een mail naar 2.000 adressen of tien keer per maand een mail naar 1.200 adressen. Daarnaast wordt het logo van MailChimp in de footer van de nieuwsbrief geplaatst. Naast het gratis plan heeft MailChimp nog twee betaalde plannen, het ‘Grow’ plan en ‘Pro’ plan. Het Pro plan is het meest uitgebreide plan en heeft een prijs vanaf $199 per maand terwijl het Grow plan start bij $10,- per maand. De prijs in euro’s hangt af van de wisselkoers van de dollar. De uiteindelijke prijs van een plan wordt bepaald door het aantal adressen dat u heeft en welk plan u kiest. Het verschil zit hem in verschillende features. Hieronder een lijst met features die het Pro plan wel heeft maar Grow en het gratis plan niet:

  • Premium support; hierbij komt u vooraan in de rij bij vragen bij chat en mail support.
  • Geavanceerde segmentatie; u kunt een verzendlijst segmenteren op verschillende factoren waardoor u beter gepersonaliseerde mails kunt sturen. Bij Pro krijgt u meer soorten factoren tot uw beschikking waarmee u kunt segmenteren.
  • Multivariate testing; Hiermee kunt u verschillende variabelen toevoegen waardoor u verschillende mails stuurt naar de verzendlijst. U kunt hiermee testen op welke content de ontvangers beter reageren of verschillende tijden sturen. Door dit te doen kan een bedrijf er helemaal achter komen wat voor mails het beste werken bij de doelgroep.

Een andere betaal mogelijkheid is dat u email credits koopt. Hiermee betaalt u een bedrag per mail. Dit is gunstig als u als bedrijf niet regelmatig mails stuurt.

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z