Outreach

Binnen linkbuilding en het bouwen van autoriteit is er de laatste tijd een term die flink aan populariteit wint: outreach. Wat is outreach voor linkbuilding en SEO? Wat levert outreach op? En hoe zet je outreach op een effectieve manier in? Je leest het hieronder!

Ali Demir

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min

Wat is outreach?

Outreach kun je zien als een overkoepelende term waar externe linkbuilding, social media en vormen van adverteren of sponsoren onderdeel van zijn. Centraal staat het verspreiden van jouw content op andere kanalen (wat men seeden noemt) om daarmee bezoekers en naamsbekendheid mee te genereren. Timing van het plaatsen van zulke content is overigens ook van belang. Bij linkbuilding was voorheen de invloed die je zelf kon uitoefenen op de links die naar jouw website verwijzen namelijk nog zeer groot. Nu deze invloed steeds minder groot wordt en je steeds meer afhankelijk wordt van anderen, is de term outreach steeds populairder geworden.

Valt influencer-marketing onder outreach marketing?

Ja, omdat het gaat over het bereiken van personen die relevant zijn voor een bepaalde sector of niche. Er zijn nog meer experts, die een bedrijf kunnen helpen hiermee:

  • Bloggers
  • Journalisten
  • Ondernemers
  • Social Media influencers
  • Merkambassadeurs

LinkedIn outreach: wat is dat?

LinkedIn outreach is ook een vorm van externe linkbuilding binnen B2B-marketing, waarbij teams samenwerken om gepersonaliseerde connecties en interacties te creëren. De aanpak via LinkedIn richt zich vooral op het opbouwen van zakelijke relaties.

Wat is het verschil tussen outreach en linkbuilding

Je hebt kunnen lezen dat outreach eigenlijk een bredere versie van externe linkbuilding is. Maar wat zijn nou de verschillen tussen beiden? Het voornaamste verschil zit hem in het doel. Met linkbuilding richt je je puur op het genereren van links met een hoge waarde op papier (volgens tools als Moz, Ahrefs, Majestic en SEMRush). Met outreach daarentegen richt je je meer op plekken waar veel mensen zitten en waar je veel mensen bereikt, om juist op deze manier aan links én clicks te komen. Wat je dus eigenlijk met outreach doet, is zorgen dat je minder afhankelijk wordt van Google in het aantrekken van bezoekers, om op deze manier juist weer wel aan autoriteit te komen, waardoor je ook weer stijgt in Google. Klinkt tegenstrijdig, hè?

Wat kan outreach mij bieden?

Er zitten meerdere voordelen aan outreach. In het begin zal een outreach-strategie vooral voor branding zorgen doordat je jouw content verspreidt op kanalen waar het voorheen nog onbekend was. Naarmate de interesse is gewekt bij uw publiek en de populariteit toeneemt zal er gestaag een bezoekersstroom gegenereerd worden die producten of diensten bij u af kunnen nemen, maar die ook voor autoriteit zorgen. Het feit dat mensen uw website via outreach willen bezoeken doordat ze zijn gemotiveerd door uw verhaal betekent dat u online een toegevoegde waarde heeft voor het internet. Die toegevoegde waarde wilt Google graag delen met de gebruikers waardoor deze uw site op z’n beurt weer hoger in de zoekmachine posities plaatst. Om even alles op een rij te zetten. Een goede outreach-campagne kan de volgende resultaten teweegbrengen:

Voordelen van outreach

  1. Naamsbekendheid in het algemeen vergroten
  2. Vertrouwdheid vergroten door aandacht onder breed publiek te brengen
  3. Bezoekersaantallen op uw website verhogen
  4. Autoriteit vergroten in de zoekmachines door toename aan geïnteresseerden
  5. Zichtbaarheid vergroten in organische zoekresultaten
  6. Kwalitatieve internetverkeer aantrekken
  7. Conversies indirect verbeteren door het verhoogde verkeer

Nadelen van outreach

  1. Kost veel tijd om het effectief te maken
  2. Responspercentages kunnen laag zijn
  3. Gevaar voor overbelasting, door te opdringerig te zijn

Hoe zet ik outreach in?

Net als linkbuilding is outreach een aanpak waar honderden onderdelen bij komen kijken. Toch geven we je een korte routebeschrijving door dit doolhof. Het belangrijkste onderdeel binnen outreach is namelijk de juiste mensen bereiken en zorgen dat je op de juiste plekken komt te staan. Hier komt vaak een ouderwetse mailbenadering bij kijken. Door je aan de volgende regels te houden, weet je zeker dat jouw ROI groot is:

  • Benader de juiste personen en verschiet jouw kruit niet aan waardeloze prospects
  • Gebruik een catchy onderwerp voor jouw mails
  • Maak jouw mails persoonlijk
  • Laat jouw waarde zien, bijvoorbeeld door te vertellen wat je als wederdienst kunt bieden
  • Implementeer een call to action in je mail
  • Time de plaatsing van content goed
  • Plan voldoende follow-ups in
  • Meten = weten

Zie outreach alleen niet als vervanging van linkbuilding. Net als iedere verandering binnen SEO wordt alles niet van de een op de andere dag anders, maar zal dit geleidelijk gebeuren. Zie outreach daarom als een verrijking op jouw al huidige linkbuilding taken. Vergeet niet naar waardes te kijken, maar kijk ook naar het aantal bezoekers dat je aan kunt trekken met een link.

Wat is outreach SEO?

Outreach kan als hetzelfde worden gezien als SEO, maar met outreach richt je je meer op het bereiken van mensen in plaats van webpagina’s. Je probeert hierbij de juiste mensen op de juiste plekken te bereiken, om uiteindelijk links en klikken naar je website te realiseren.

Op zoek naar een effectieve outreach strategie? Neem contact met de SEO-specialisten bij SAM Online Marketing en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen!

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z