Binnen linkbuilding en het bouwen van autoriteit is er de laatste tijd een term die flink aan populariteit wint: outreach. Wat is outreach voor linkbuilding en SEO? Wat levert outreach op? En hoe zet je outreach op een effectieve manier in? Je leest het hieronder!
Wat is outreach?
Outreach kun je zien als een overkoepelende term waar externe linkbuilding, social media en vormen van adverteren of sponsoren onderdelen van zijn. Centraal staat het verspreiden van jou content op andere kanalen (wat men seeden noemt) om daarmee bezoekers en naamsbekendheid mee te genereren. Timing van het plaatsen van zulke content is overigens ook van belang. Bij linkbuilding was voorheen de invloed die je zelf kon uitoefenen op de links die naar jouw website verwijzen namelijk nog zeer groot. Nu deze invloed steeds minder groot wordt en je steeds meer afhankelijk wordt van anderen en is de term outreach steeds populairder geworden.
Wat is het verschil tussen outreach en linkbuilding
Je hebt kunnen lezen dat outreach eigenlijk een bredere versie van externe linkbuilding is. Maar wat zijn nou de verschillende tussen beiden? Het voornaamste verschil zit hem in het doel. Met linkbuilding richt je je puur op het genereren van links met een hoge waarde op papier (volgens tools als Moz, Ahrefs, Majestic en SEMRush). Met outreach daarentegen richt je je meer op plekken waar veel mensen zitten en waar je veel mensen bereikt, om juist op deze manier aan links én clicks te komen. Wat je dus eigenlijk met outreach doet, is zorgen dat je minder afhankelijk wordt van Google in het aantrekken van bezoekers, om op deze manier juist weer wel aan autoriteit te komen, waardoor je ook weer stijgt in Google. Klinkt tegenstrijdig, hé?