Behalve de dofollow link, bestaat er ook het fenomeen nofollow link. Dit soort links speelt nog steeds een grote rol in hoe jouw website uiteindelijk zal scoren in Google. Hiermee is het een wezenlijk onderdeel van autoriteit en linkbuilding. Wat is een nofollow link? Hoe zet ik nofollow links in? En hoe kom ik aan nofollow links? Je leest het hieronder!
Wat is een nofollow link?
Een nofollow link is een link waaraan geen autoriteit wordt toegekend. Het is een link die zoekmachines op papier dan ook niet volgen. Nofollow links zijn in eerste instantie in 2005 door Google geïntroduceerd om spam tegen te gaan. Door nofollow links, vooral vanaf fora en blogposts, een nofollow attribuut mee te geven, werd de waarde voor SEO-ers hierdoor beperkt. Dit ging een hoop onnodige comments op bovengenoemde media tegen. Waar dit anno 2005 vooral werd gebruikt om spam tegen te gaan, is de waarde van nofollow links voor SEO in de loop der jaren iets anders komen te liggen. Tegenwoordig wordt een nofollow link vooral intern gebruikt voor onder andere link sculpting, terwijl het externe vooral wordt gebruikt voor betaalde vermeldingen, of om een ‘natuurlijk’ linkprofiel te genereren.
Hoe zet ik nofollow links in?
Als je nofollow links in wilt zetten, is het allereerst belangrijk hoe je dit intern door kunt voeren op jouw eigen website. Dit is heel makkelijk. Een ‘normale’ links ziet er namelijk als volgt uit: <a href=”URL”>link tekst</a> Wil je hier een nofollow link van maken, dien je het volgende toe te passen: <a href=”URL” rel=”nofollow” >link tekst</a>. Dit pas je toe op het moment dat je interne links op jouw website wilt zetten, waarvan je wilt dat zoekmachines deze niet volgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de contactpagina, of een pagina van jouw team. Toch spelen nofollow links ook op extern gebied een grote rol. Zoals gezegd, volgen zoekmachines links met een nofollow attribuut in principe niet. Toch kijken ze er wel degelijk naar. Wanneer een website alleen maar follow links naar zich heeft wijzen, komt het over alsof men het algoritme van de zoekmachine zit te bedonderen. Wil je dan ook voor een ‘natuurlijk’ linkprofiel zorgen, dien je ervoor te zorgen dat je niet alleen dofollow links naar jouw website hebt verwijzen, maar ook nofollow links. Maar hoe kom je aan dit soort links?