Een online marketing bureau is gespecialiseerd in het zichtbaar worden op verschillende manieren op het internet. Online marketing gaat over het uitvoeren van marketing en het verkopen van producten of diensten van bedrijven via het internet. Dit kan aan de hand van verschillende strategieën.
Wat doet een online marketing bureau?
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Welke onderdelen zijn er binnen online marketing?
Online marketing bestaat uit verschillende soorten diensten. Deze diensten gebruiken allemaal het internet om de marketing uit te voeren. De grootste onderdelen die je binnen online marketing in kunt zetten zijn:
- SEO (Zoekmachine optimalisatie)
- Google Ads
- Social media marketing
- E-mail marketing
- Conversie optimalisatie
Met SEO organisch hoog in de zoekmachines komen
SEO is een belangrijk onderdeel van online marketing. Als je in de organische zoekresultaten hoog staat, straalt dit namelijk vertrouwen uit. Je komt namelijk niet zomaar bovenaan. Hier is tijd en inspanning voor nodig. Iedereen kan in principe bovenaan komen met een SEA advertentie, maar sommigen slaan dit al over.
Om hoog in de SERPs te komen met SEO is het belangrijk om rekening te houden met de drie factoren waar het uit bestaat. Dit is:
- Techniek
- Linkbuilding
- On-page
Een online marketing bureau zorgt ervoor dat je website technisch dus goed in elkaar zit, je goede autoriteit opbouwt aan de hand van linkbuilding en je website on-page goed inricht met relevante content. Je zal dan ook alleen hoog scoren als alle drie de onderdelen goed zijn ingericht en jouw website of pagina beter is dan je concurrenten.
Adverteren via Google Ads
Aan de hand van Google Ads kan een online marketing bureau verschillende advertentiecampagnes opzetten. Soms worden er zelf meerdere campagnes tegelijk opgezet. Voor deze campagnes moet je wel een advertentiebudget vrijhouden. Met een zoekmachine advertentie betaal je namelijk per keer dat iemand op jouw advertentie klikt. Dit wordt ook wel Cost Per Click (CPC) genoemd.
Met Google Ads kun je zichtbaar worden met een tekstadvertentie in de SERPs, maar ook met een beeldadvertentie op websites of zelfs op YouTube. Beelden kunnen in de vorm van een video, maar ook foto’s. De mogelijkheden waar je binnen Google Ads voornamelijk uit kunt kiezen zijn:
- Zoekmachine advertenties
- Shopping ads
- Display ads
- YouTube ads
Je doelgroep bereiken via social media
Social media is in deze tijd een geweldige manier om je doelgroep te bereiken. Bijna iedereen gebruikt namelijk wel social media. Sla dit dus zeker niet zomaar over! Een online marketing bureau kan binnen social media verschillende strategieën gebruiken. Jouw kanaal kan wekelijks bijgehouden worden en met bijvoorbeeld twee posts per week. Naast dat je actief bent deel je ook heel veel informatie over je product of dienst en je merk. Dit straalt veel vertrouwen uit.
Daarnaast kun je ook adverteren op de verschillende kanalen. Via Meta heb je bijvoorbeeld één platform waarmee je kunt adverteren op Facebook én Instagram. Maar je kunt ook adverteren op TikTok, LinkedIn, X (Twitter), Pinterest en zelfs Snapchat. Het kanaal dat ingezet wordt is vooral afhankelijk van wat jouw doelgroep het meeste gebruikt. Een online marketing bureau doet altijd eerst een grondig onderzoek voor jou. Aan de hand daarvan wordt besloten welke kanalen er ingezet worden.
Met e-mail marketing je (potentiële) klanten dichtbij houden
E-mail marketing is een belangrijk onderdeel van eigenlijk iedere marketingstrategie. Zeker wanneer je een webshop hebt. Iedere keer dat iemand afrekent, heb je er namelijk weer een e-mail adres bij. Zo bouw je een ontzettend groot klantenbestand op. Met een webshop wil je natuurlijk weer dat iemand bij jou terugkomt. Denk aan wanneer diegene hetzelfde product voor iemand anders wil kopen of bijvoorbeeld aanvullende producten wil kopen. Aan de hand van e-mail marketing kun je jouw klanten opnieuw een aankoop laten doen door een uitverkoop uit te lichten, kortingen weg te geven of simpelweg door te informeren.
Een online marketing bureau kan een perfecte strategie voor je uitzetten met een duidelijke funnel vanuit iedere mail. Zo wordt jouw bezoeker in goede banen geleid naar een conversie!
Conversie optimalisatie als de doorslaggevende factor
Conversie optimalisatie wordt nog wel eens onderschat. Natuurlijk is het belangrijk om bezoekers te hebben op je website. Dit is vaak dan ook de eerste stap. Maar de bezoekers op je website moeten wel tot een conversie komen. Anders heb je uiteindelijk vrij weinig aan al die bezoekers.
Met conversie optimalisatie doet een online marketing bureau een uitgebreid onderzoek naar jouw website, maar ook naar jouw markt. Het is namelijk belangrijk om te weten wat de mensen in jouw markt willen en nodig hebben om tot een conversie te komen. Vervolgens kan er met een website analyse veel dieper gekeken worden naar wat er precies mist en waar er bijvoorbeeld een call to action (CTA) toegevoegd moet worden.
Wat kost een online marketing bureau?
De kosten van een online marketing bureau beginnen bij ongeveer €300 per maand en kunnen veel verder oplopen aan de hand van de diensten. Moeten bijvoorbeeld alleen jouw social media kanalen wekelijks bijgehouden worden, dan zullen de kosten relatief laag zijn en rond de €300 blijven. Maar voor bijvoorbeeld SEO en Google Ads zijn de kosten een stuk hoger. Er moet namelijk heel wat meer werk verricht worden. Neem SEO als voorbeeld. In dit geval moet een uitgebreide analyse van de website gedaan worden, vervolgens wordt een uitgebreid zoekwoorden onderzoek gedaan, teksten worden geschreven, linkbuilding wordt van A tot Z uitgezet, techniek wordt nagekeken en er worden nog veel meer werkzaamheden uitgevoerd. Kosten voor SEO beginnen bij ons online marketing bureau dus bijvoorbeeld bij €800 per maand.
Iedere situatie is echter anders. Wil je dus specifiek weten wat de kosten zijn voor de online marketing diensten die jij nodig hebt? Neem dan contact op met een van onze consultants. Wij adviseren je graag en stellen een offerte op maat op. Zo krijg jij een duidelijk overzicht van de kosten!
Waarom een online marketing bureau inschakelen?
Een online marketing bureau zal jou helpen succesvol te worden op het internet. Het is dus echt een onmisbaar aspect van iedere onderneming! Zo zijn er vele redenen waarom jij een online marketing bureau zou moeten inschakelen. We hebben het voor je op een rijtje gezet:
- Jouw website wordt geoptimaliseerd door meerdere specialisten. Iedere expert is gespecialiseerd in zijn eigen vakgebied. Zo komen ze samen tot het perfecte resultaat!
- Meer dan 10 verschillende marketingtools worden optimaal gebruikt om diverse analyses te doen. Dit zijn voornamelijk betaalde tools, zodat de beste inzichten worden gegeven.
- De campagnes worden constant in de gaten gehouden en geoptimaliseerd. Verzak je bijvoorbeeld ineens in de organische resultaten van de zoekmachines? Dan zitten de SEO specialisten er bovenop!
- Als online marketing bureau kijken we samen met jou naar wat een passende online marketing strategie is. Aan de hand hiervan kijken we naar welke onderdelen van online marketing het beste bij jouw bedrijf of onderneming passen.
- Maandelijks krijg je zelf een duidelijke rapportage wanneer je SEO of Google Ads doet. Dit is een overzicht met alle veranderingen van de maand ervoor.
Wij kijken dan naar de doelstellingen, doelgroep maar ook het budget dat beschikbaar is. Met informatie over al deze factoren, kunnen we bepalen welke manier van online marketing het beste bij jou past.
Weten wat SAM Online Marketing als bureau voor jouw onderneming kan betekenen? Neem dan contact met ons op of vraag een gratis website scan aan!
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z