Wanneer je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO, wil je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google komen te staan. Dit is namelijk een perfecte manier om op lange termijn aan de lopende band bezoekers te genereren naar je website. Het is goed om een website te hebben, maar zonder enig verkeer naar de website wordt het moeilijk om je doelen te behalen. Als ondernemer zit precies goed als je maandelijks een hoog aantal bezoekers krijgt op je website. Dan weet je waar je aan toe bent en op welke omzet je als ondernemer moet rekenen. Linkbuilding en backlinks zijn een cruciaal onderdeel van SEO. Daarom duiken we in dit artikel in alles wat te maken heeft met backlinks.
Backlink in SEO
Backlinks in SEO zijn belangrijk omdat Google hier aandachtig naar kijkt. Wanneer Google bepaalt welke websites een top positie krijgen in de zoekresultaten, spelen backlinks een erg grote rol. Voor linkbuilding is het belangrijk dat er vooral kwalitatief hoge backlinks worden geplaatst. Google heeft een aantal factoren waar het op let. Dit zijn een paar van de belangrijkste factoren, waar je aan moet werken voor een hoge ranking:
- Kwaliteit en populariteit van de verwijzende website
- Relevante onderwerpen tussen beide sites
- Frequentie van bezoek van verwijzende site
- Volgbaarheid van de link
Het is voor Google heel normaal dat er websites naar elkaar linken. Het laat iets zien over de kwaliteit en het onderwerp van de website. Het linken op een natuurlijke manier, zonder nofollow-tag, naar een relevante website zorgt ervoor dat je je lezers een meerwaarde biedt.

Backlinks in combinatie met content
Content en backlinks hoeven niet twee aparte dingen te zijn. Je kunt ze prima combineren. Neem nu bijvoorbeeld in-content links. Dit zijn hyperlinks die verweven zijn in een stuk tekst. Als je pagina veel woorden heeft leent het zich beter voor het plaatsen van referenties. Dit is niet alleen handig voor de bezoeker omdat ze al een beeld hebben van wat ze kunnen verwachten. Ze kunnen bijvoorbeeld ook verder lezen op een bepaald onderwerp.
Niet alleen zijn backlinks in combinatie met content beter voor bezoekers. Ook de zoekmachines gaan er goed op. Dit heeft wederom te maken met de context. Net zoals een afbeelding betekenis krijgt voor de robots door middel van een alt tag, krijgen backlinks extra betekenis door de content die er omheen staat.
Minder waarde door nofollow of redirect
Backlinks verliezen gedeeltelijk hun waarde bij het gebruik van een nofollow of wanneer ze naar een url van jou refereren die een redirect heeft. Het meeste autoriteit krijg je van een link die op follow staat en direct naar de juiste url gaat. Wees op je hoede bij het bouwen van een nieuwe website. Vaak genoeg zien we bedrijven die net hun website opnieuw hebben gebouwd, maar omdat het overzetten niet goed is gegaan zakken ze in de zoekresultaten. De backlinks die voorheen allemaal goed stonden naar pagina’s die relevant waren, zenden nu hun waarde naar 404’s of pagina’s die naar de homepagina redirecten en misschien niets meer met het onderwerp te maken hebben.
Nofollow kom je regelmatig tegen op het internet. Het is zeer bruikbaar om crawlers aan te geven wat ze wel en niet moeten meenemen in hun crawlsessie. Dit betekent niet dat ze niet de url crawlen. Ze nemen het alleen niet mee in de beoordeling. Af en toe een nofollow backlink ontvangen is helemaal niet erg. Je wilt echter niet dat een verwijzing vanaf een actuele blog waar veel bezoekers op zitten deze tag krijgt. Dan kun je beter het bij follow houden.