Content optimalisatie is het zo optimaal mogelijk maken van de content (inhoud) van een bepaalde pagina op jouw website. Content optimalisatie richt zich veelal op twee onderdelen, de zoekmachine en het behalen van conversie. Voor zoekmachine optimalisatie, het zo hoog mogelijk scoren met zoekwoorden in de zoekmachines, richt de content zich op het algoritme van Google. Dit kan van alles zijn: de vullende teksten, de knoppen, maar ook dingen als telefoonnummers, afbeeldingen, titels en meta omschrijvingen worden aangepakt met content optimalisatie.
De content wordt zo geschreven en gestructureerd dat Google de website ziet als relevante pagina voor een bepaald zoekwoord. Onderdelen die hierbij bijvoorbeeld een rol spelen zijn keyword density, headings, de zoekwoordverdeling en zo zijn er nog tientallen onderdelen. Met het oog op het behalen van conversie richt de content zich op het schrijven van de content op een manier dat deze aangenaam leest, duidelijk gestructureerd is en uiteindelijk aanzet tot de conversie. De optimale tekst is een combinatie van beiden. Content die perfect geoptimaliseerd is voor zoekmachines en daarbij leidt tot de maximaal haalbare inhoud van je website.