Wat is content optimalisatie?

Content optimalisatie is het zo optimaal mogelijk maken van de content (inhoud) van een bepaalde pagina op jouw website. Content optimalisatie richt zich veelal op twee onderdelen, de zoekmachine en het behalen van conversie. Voor zoekmachine optimalisatie, het zo hoog mogelijk scoren met zoekwoorden in de zoekmachines, richt de content zich op het algoritme van Google. Dit kan van alles zijn: de vullende teksten, de knoppen, maar ook dingen als telefoonnummers, afbeeldingen, titels en meta omschrijvingen worden aangepakt met content optimalisatie.

De content wordt zo geschreven en gestructureerd dat Google de website ziet als relevante pagina voor een bepaald zoekwoord. Onderdelen die hierbij bijvoorbeeld een rol spelen zijn keyword density, headings, de zoekwoordverdeling en zo zijn er nog tientallen onderdelen. Met het oog op het behalen van conversie richt de content zich op het schrijven van de content op een manier dat deze aangenaam leest, duidelijk gestructureerd is en uiteindelijk aanzet tot de conversie. De optimale tekst is een combinatie van beiden. Content die perfect geoptimaliseerd is voor zoekmachines en daarbij leidt tot de maximaal haalbare inhoud van je website.

Hoe optimaliseer je de content?

Als bedrijf wil je dat je website relevant blijft voor je bezoekers. Maar hoe doe je dat precies? Hieronder lees je een aantal tips om de content op jouw website te optimaliseren:

  • Doe onderzoek naar de wensen en behoeften van jouw doelgroep
  • Ga aan de slag met SEO en maak jouw content vindbaar
  • Voeg afbeeldingen toe en maak teksten niet te lang
  • Zorg dat de content relevant is en blijft
  • Kijk wat je concurrenten doen
  • Zorg voor een gebruiksvriendelijke website

Content optimalisatie: een doorlopend proces

Het moge duidelijk zijn dat content optimalisatie een doorlopend proces is. Je wilt niet ervan uitgaan dat de content die je op dag 1 schrijft voor altijd zo blijft. In de loop van de tijd zullen er zoekwoorden bij kunnen komen of uit gaan. Bovendien geeft Google de voorkeur aan accurate, actuele informatie op websites.

Heb jij dus 3 jaar geleden een mooie blog geschreven in een markt die snel beweegt, dan is het tijd om een revisie te maken.

Wees concreet bij het optimaliseren van de content

Wanneer mensen iets intypen in Google zijn ze op zoek naar iets. Iets wat jij ze kan geven. Maar om zo goed mogelijk je bezoekers van dienst te zijn moet je concreet zijn. Je moet niet alleen veel kennis van zaken hebben, maar ook je specialisme over kunnen dragen aan de lezer.

Als jij heel goed je vak begrijpt, maar je kan het niet uitleggen, dan zal de zoekmachine jouw website niet bovenaan zetten. De beste websites zijn de meest gebruikersvriendelijke. Wanneer je het hebt over je diensten of producten, benoem dan de prijs. Benoem welke keuzes mensen hebben. Benoem hoe lang een behandeling zal duren als je een schoonheidsspecialist bent. Geef aan wat er in het eten zit als je een restaurant bent. Kortom, wees concreet met het optimaliseren van de content.

Wil je meer uit je website halen? Doe dan bij ons een gratis website scan!

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z