Met de Google zoekwoordplanner kun je snel en eenvoudig zien op welke woorden men zoekt en hoe vaak dit gebeurt per maand. Dit is handig voor zowel SEA als SEO werkzaamheden. Je kunt dan beter advertentieteksten en content afstemmen op de zoekresultaten van Google. Dit zorgt ervoor dat je een hogere ranking krijgt in Google, wat over het algemeen weer resulteert in meer bezoekers vanuit Google. Dit kan ook door je op het organische gedeelte van de zoekresultaten te richten, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.
Wat is de Google zoekwoordplanner?
Google zoekwoordplanner gebruiken
De Google zoekwoordplanner kan iedereen gratis gebruiken. Maar als je voor de eerste keer de planner wilt gebruiken vraagt Google om een AdWords account aan te maken, maar door middel van een kleine omweg is dit niet nodig.
Als je er wel voor kiest om zo’n account aan te maken moet je veel gegevens invullen, waaronder creditcardgegevens. Hiermee probeert Google de stap naar het adverteren via Google Ads en Google Adsense zo klein mogelijk te maken. Als je naar de Google zoekwoordplanner gaat, kom je op een pagina waarbij je moet klikken op ‘de zoekwoordplanner gebruiken’. Vervolgens kom je in een scherm waar je gegevens moet invullen. Maar je kunt ook kiezen op de blauwe tekstlink met de tekst: ‘Sla de configuratie met begeleiding over’. Hierna klik je op de ‘Zoekwoorden vinden’ mogelijkheid. Nu ben je er klaar voor om de Google zoekwoordplanner te gebruiken.
Let er trouwens op dat deze manier van aanmelden continu onder verandering onderhevig is. Google heeft er een handje van om dit voortdurend te wijzigen. Het kan zomaar zo zijn dat ze op zoek naar het optimale conversiepad waarbij de meeste nieuwe gebruikers verleid worden om alle persoonsgegevens in te vullen. Dus ga niet zomaar akkoord met iets als je het er niet mee eens bent.
Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-
- Advies op maat
- Concrete verbeterpunten
- Échte conversie specialisten
Tijdelijk GRATIS
Zoekwoorden vinden
Zodra je bovenstaande stappen heeft doorlopen kun je de keywords, oftewel zoekwoorden invullen. Je krijgt hierna een hele lijst met verschillende zoekwoord ideeën. Linksboven in beeld zie je het aantal zoekwoorden staan die gerelateerd zijn aan de ingevulde zoekwoorden. De kolommen die voor je belangrijk zijn, zijn de eerste twee kolommen. De andere kolommen zijn alleen belangrijk als je de zoekwoorden gaat gebruiken voor SEA. In de tweede kolom zie je een grove schatting van het aantal zoekopdrachten per maand.
Om naar de exacte volumes te kijken moet je de woorden die je wilt zien toevoegen aan jouw plan. Zodra je ze hebt toegevoegd aan het plan ga je naar het planoverzicht. Hier zie je de exacte cijfers voor de geselecteerde zoekwoorden.
Voor SEO is het belangrijk dat je zoekt naar zoekwoorden waar de concurrentie niet zo hoog van is. Daarnaast kan je er rekening mee houden of de kans groot is dat je er waarschijnlijk mee kan scoren met een bescheiden website. Als dat zo is kan je voor die zoekwoorden gerichte landingspagina’s schrijven.
Als je wilt weten hoe jouw website ervoor staat op SEO technisch gebied, kun je de gratis SEO check laten uitvoeren! SAM Online Marketing gaat dan voor jou aan de slag en zo kom je te weten hoe jouw website beter gevonden kan worden.

Sasha
Directeur en SEO Strateeg