Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Home | Begrippenlijst | SEO | Wat is cloaking?

Wat is cloaking?

Cloaking is een vorm van black hat SEO. Het wordt gezien als een onnatuurlijke vorm van zoekmachine optimalisatie. Door aan cloaking te doen, laat je een andere webpagina zien aan de bezoeker dan aan de zoekmachines. Je maakt onderscheid tussen wat je aan bezoekers laat zien en aan zoekmachines. Vooral in de primitieve tijden van zoekmachine optimalisatie was dit nog veel aan de orde. De bezoeker kreeg een ‘gewone’ webpagina te zien, terwijl de zoekmachine een pagina zag die vol stond met links en zoekwoorden. De simpelste manier om dit te doen, was om de tekst dezelfde kleur te geven als de achtergrond.

Hoe werkt cloaking?

Door middel van server-side scripting wordt de inhoud van de website aangepast aan het IP-adres en/of de User-Agent header van de bezoeker. Zo kunnen locatie gerichte reclames getoond worden, maar het kan ook misbruik opleveren. Wanneer gezien wordt dat het IP-adres of de User-Agent afkomstig is van een crawler van Google of ander zoekmachine (Google kenmerkt zich door de User-Agent ‘Googlebot’), kan de inhoud natuurlijk ook aangepast worden. De server ziet wat voor type bezoeker op de pagina komt en laat dan de juiste content zien. Als het gaat om een crawler, dan zorgt de server-side script dat deze andere content voorgeschoteld krijgt.

Voorbeelden cloaking

In essentie zijn alle vormen van cloaking misleiding maar er zijn verschillende vormen. Hieronder lees je een aantal voorbeelden:

  • De crawler krijgt normale HTML te zien terwijl de ‘echte’ bezoeker afbeeldingen te zien krijgt.
  • Bij bezoek van een crawler wordt er extra content vol met zoekwoorden getoond. De menselijke gebruiker krijgt de ‘echte’ content te zien.
  • De website laat 18+ beelden zien aan de bezoeker terwijl de crawler normale content te zien krijgt.

De gevolgen

Wil je tegenwoordig hoog in Google komen, werkt cloaking alleen maar averechts en bereik je exact het tegenovergestelde wat je eigenlijk wilt, zoals met alles wat onder black hat SEO valt. Doordat de algoritmes van de zoekmachine continu worden geüpdatet, wordt cloaking vroeg of laat gevonden. De gevolgen kunnen zeer groot zijn, denk hierbij zelfs aan het permanent uitgesloten worden van de zoekresultaten, ongeacht wat voor website je bent. Zo is in 2006 BMW.be nog op de zwarte lijst gezet door Google voor cloaking. Zij werden verbannen uit de zoekresultaten totdat ze konden bewijzen dat ze zich netjes aan de richtlijnen houden. Niemand is dus veilig met black hat SEO, zelfs niet zo’n grote autofabrikant als BMW.

s