Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Begrippenlijst
Categorieen
Delen
Facebook
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
Tijdelijk Gratis

Wat is cloaking?

Specialist Joyce

Geschreven door:
Joyce Monthiny

In het kort

Cloaking is het verstoppen van content om beter te ranken in zoekmachines. Door deze techniek te gebruiken laat je een andere webpagina zien aan de bezoeker dan aan de zoekmachines. Met cloaking maak je onderscheid tussen wat je aan bezoekers laat zien en aan zoekmachines. Dit werd voorheen vooral gedaan om bijvoorbeeld zoveel mogelijk zoekwoorden te plaatsen, zonder dat dit zichtbaars is voor een bezoeker. Google weet dat het er staat en gebruikt deze zoekwoorden om te bepalen wie er bovenaan komt in Google. Deze techniek lijkt handig, maar overschrijdt de regels van Google.

Klinkt cloaking niet een beetje als valsspelen? Dat is het ook! Cloaking zien we in de SEO wereld als een verkeerde manier van optimaliseren. Een website op een verkeerde manier optimaliseren, wordt ook wel Black hat SEO genoemd. Met dergelijke technieken hoeft het niet lang te duren voordat je bovenaan staat. Toch is het af te raden. Als een zoekmachine als Google ontdekt dat jij aan cloaking doet, wordt je bestraft met een penalty en andere beperkingen. Geen aanrader dus!

Hoe werkt cloaking precies?

Bij gebruik van cloaking probeer je zowel crawlers als bezoekers te misleiden. Als het gaat om zoekmachines zijn er twee verschillende scenario’s die belangrijk zijn. In het eerste scenario kijken we naar wat bezoekers doen op een zoekmachine en in het tweede scenario kijken we naar wat crawlers doen op een zoekmachine.

Zoals de meeste mensen zul je vast een zeker dagelijks gebruik maak van een zoekmachine. Denk bijvoorbeeld aan zoekmachines als Google of Bing. Wanneer jij iets intikt, krijg je zoekresultaten te zien waar je uit kunt kiezen. Wanneer jij een van de links uitkiest, zie je een webpagina waar informatie op staat. Dit is waar cloaking in zijn werking gaat. Cloaking zorgt ervoor dat jij niet alle content op de pagina ziet. Jij ziet een vorm van content terwijl crawlers ook weer een hele andere vorm van content te zien krijgen.

Door middel van server-side scripting wordt de inhoud van de website aangepast aan het IP-adres en/of de User-Agent header van de bezoeker. Zo kunnen locatie gerichte reclames getoond worden, maar het kan ook misbruik opleveren. Wanneer gezien wordt dat het IP-adres of de User-Agent afkomstig is van een crawler van Google of andere zoekmachine (Google kenmerkt zich door de User-Agent ‘Googlebot’), kan de inhoud natuurlijk ook aangepast worden. De server ziet wat voor type bezoeker op de pagina komt en laat dan de juiste content zien. Als het gaat om een crawler, dan zorgt de server-side script dat deze andere content voorgeschoteld krijgt.

Je zou kunnen denken dat het vreemd is om uit te leggen wat cloaking is, terwijl we juist zeggen dat je dergelijke technieken niet moet gebruiken. We hebben er een hele goede reden voor! Hoewel cloaking niet hoort, is het als beginnend SEO specialist wel goed om te weten wat het is. Dan weet je in ieder geval hoe je het kunt voorkomen.

Voorbeelden van cloaking

In essentie zijn alle vormen van cloaking misleiding, maar toch is het handig om te weten welke vormen er precies bestaan. Hieronder lees je een aantal voorbeelden van Google zelf, die je moet vermijden:

  • De crawler krijgt normale HTML te zien terwijl de ‘echte’ bezoeker afbeeldingen te zien krijgt.
  • Bij bezoek van een crawler wordt er extra content vol met zoekwoorden getoond. De menselijke gebruiker krijgt de ‘echte’ content te zien.
  • De website laat 18+ beelden zien aan de bezoeker terwijl de crawler normale content te zien krijgt.

Wat voor gevolgen heeft cloaking voor jou?

Wanneer je een SEO traject start, heb je een duidelijk doel voor ogen. Zo hoog mogelijk in Google komen te staan, zodat je meer bezoekers kun genereren. Wat je verder met deze bezoekers doet, verschilt natuurlijk enorm. De een wil meer bezoekers om festivaltickets te kunnen verkopen en de ander wil juist alleen informatie op zijn of haar eigen blog. Wat jouw doel ook is, cloaking is iets dat je moet vermijden als je kans wil maken op het bereiken van je doel.

Doordat de algoritmes van de zoekmachine continu worden geüpdatet, wordt cloaking vroeg of laat gevonden. De gevolgen kunnen zeer groot zijn. Het kan zelfs gebeuren dat je website permanent wordt uitgesloten van de zoekresultaten. Dat betekent dat je helemaal niet rankt en ook niet meer zal ranken. Door aan cloaking te doen, loop je dus het risico helemaal geen bezoekers te krijgen naar je website. Ontzettend zonde, want dan heb je al die moeite voor niets gedaan!

Zo is in 2006 BMW.be nog op de zwarte lijst gezet door Google voor cloaking. Zij werden verbannen uit de zoekresultaten totdat ze konden bewijzen dat ze zich netjes aan de richtlijnen houden. Niemand is dus veilig met black hat SEO, zelfs niet zo’n grote autofabrikant als BMW. Ook zij kunnen beamen dat cloaking het zeker niet waard is!

Kom je er niet helemaal uit?

We hebben inmiddels uitgelegd wat cloaking precies is en wat de gevolgen kunnen zijn als je dit soort technieken gebruikt. In principe ben je veilig zolang je deze technieken niet toepast op je website.Toch kan het dat je een beetje twijfelt. Heb je een onderdeel op de verkeerde plek gezet? Of misschien gerommeld in de codes van je website? Dan kan het lastig zijn om dit recht te trekken. Zeker als je de kennis nog niet in huis hebt. Je kunt altijd bij ons aan de bel trekken voor advies over wat je moet doen met je website! Stuur ons een mail of laat een bericht achter en een van onze SEO specialisten helpt je verder!

Jake dartbord

Jake Stamenkovic

Online marketing specialist

Anderen bekeken ook