Wat is een sitemap?

Een sitemap is een overzicht van alle interne links die je op je website hebt staant. Vaak is dit overzicht te vinden op een pagina of onderdeel van een pagina. Hier staan dan alle links (pagina’s) die jij op je website hebt. Deze links kunnen gesorteerd zijn op onderwerp, categorie, datum van uploaden of relevantie. Om het overzicht te bewaren kan een sitemap zowel de bezoekers als Google helpen om een specifieke link te vinden op je website.

Om hoge posities te krijgen in de zoekresultaten van zoekmachines als Google, moet je vooraf heel wat verschillende zaken uitvoeren. Zo moet je aan de slag met drie verschillende onderdelen binnen SEO. Namelijk de content, linkbuilding en de techniek van je website. Wanneer je aan de slag gaat met de sitemap van je website, duik je in het SEO technische stuk. Om de resultaten te krijgen die je voor ogen hebt, is het van belang dat je allereerst de basis van SEO onder de knie hebt. Je bent nu aan het ontdekken wat een sitemap precies is, dus de eerste stap heb je al gezet! In dit artikel leggen we je alles uit wat je moet weten over sitemaps en wat jij met een sitemap kunt. Lees snel verder!

Eerst even de basis

Elke SEO specialist weet tot in de puntjes wat een sitemap is en wat je ermee kunt. Dit omdat sitemaps al jaren worden gebruikt in de wereld van SEO. Een sitemap zorgt namelijk voor een duidelijk overzicht voor alle partijen die betrokken zijn bij jouw website. Denk bijvoorbeeld aan de bezoekers van je website. Wat dacht je van de zoekmachines zelf? Zoekmachines kunnen ook gebruik maken van een sitemap om zo te achterhalen hoe je website is opgebouwd. Waar een sitemap eigenlijk een achterhaald begrip is, kan het jou nog steeds helpen bij zoekmachine optimalisatie. Bij eventuele moeilijkheden kan Google namelijk altijd terugvallen op de sitemap.

Sitemap voor zoekmachines (XML sitemap)

Nu je weet wat een sitemap is, is het ook handig om te weten wat voor sitemaps wat voor soort sitemaps er bestaan. Sitemaps hebben een functie voor je bezoekers en voor de zoekmachines. Hier is dan ook een onderscheid in gemaakt. Er bestaan namelijk sitemaps voor zoekmachines en er bestaan sitemaps voor bezoekers. Een sitemap voor zoekmachines is over het algemeen niet direct zichtbaar voor bezoekers. Deze sitemap voor zoekmachines, de XML sitemap, is in het formaat XML gemaakt. Dit is voor zoekmachines eenvoudig en snel te lezen. Om het nog makkelijker te maken voor Google is ook mogelijk om deze sitemap in te voeren in Google Search Console. Dit zorgt ervoor dat Google je sitemap altijd goed weet te vinden en hier op kan terugvallen.

Sitemap voor bezoekers (HTML sitemap)

Het is belangrijk dat zoekmachines toegang hebben tot de sitemap, zodat ze een duidelijk overzicht hebben van je website. Maar dat is voor bezoekers ook hartstikke belangrijk. Af en toe kan het voorkomen dat een van je bezoekers op zoek is naar een specifieke pagina, die hij eerder bezocht heeft. Je bezoeker weet dat de pagina bestaat, maar weet niet meer op welke manier hij op de pagina uit kwam. Heeft je bezoeker dan pech? Zeker niet! Daar heb je namelijk een sitemap voor bezoekers voor! Een sitemap voor bezoekers wordt ook wel een HTML sitemap genoemd. Deze variant kan door bezoekers van de website worden gebruikt om eenvoudig te navigeren door de website. Elke pagina is op deze manier terug te vinden door je bezoekers. Kunnen je bezoekers een specifieke pagina niet terug vinden? Dan is dat toch misschien een reden om op zoek te gaan naar een partij die alles wel in een overzicht heeft. Dat zou natuurlijk hartstikke zonde zijn!

Waar vind je een HTML sitemap eigenlijk? Als je kijkt naar andere websites, staat de sitemap over het algemeen in de footer van de website. Ben je zelf op zoek naar de sitemap van een website? Kijk dan vooral in de footer!

Is een sitemap nodig?

Wanneer je website helemaal goed gestructureerd is en alle pagina’s ontvangen een interne link, dan is een sitemap niet per se nodig. Maar in sommige gevallen kan het toch handig zijn om een sitemap te hebben. Zo is het verstandig om een sitemap te hebben wanneer je website zeer veel pagina’s heeft. Als dit het geval is kunnen zoekmachines namelijk moeite hebben om nieuwe pagina’s en onlangs aangepaste pagina’s te vinden. Ook is het verstandig om een sitemap te hebben als de interne linkstructuur niet goed is of als je website nog relatief nieuws is en weinig backlinks heeft.

Het toevoegen van een sitemap

Ben je van plan om het Google en je bezoekers zelf ook makkelijker te maken? Zorg ervoor dat er vooraf een goed idee hebt van wat je precies wil. Denk bijvoorbeeld aan de de links die je hebt en de manier waarop je ze wil indelen in je sitemap. Op welke manier wil je de links toevoegen aan je sitemap? Wil je alles op alfabetische volgorde onder elkaar zetten? Of deel je alles juist op in verschillende categorieën? Hier hebben zowel zoekmachines als je bezoekers profijt bij!

Heb je hulp nodig?

Ben je toch niet helemaal thuis in de aspect van SEO? Dat is helemaal niet zo gek. SEO is ook een uitgebreid van waar veel bij komt kijken. Geen zorgen! Je hoeft het gelukkig niet helemaal alleen uit te zoeken. SAM helpt je graag verder met het opzetten van een goede sitemap, zodat je duidelijkheid kun creëren voor je bezoekers en zoekmachines. Heb je een vraag over sitemaps? Neem contact met ons op. Onze SEO specialisten helpen je op weg! Aarzel niet!

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z