Wat is Domein Autoriteit?

Specialist Jake

Geschreven door:
Jake Stamenković

Domein autoriteit is een waarde van 0 tot 100 die aan jouw website toegekend wordt. MOZ is de tool die de Domein Autoriteit (DA) heeft ontworpen. Aan de hand van alle aspecten van SEO wordt deze waarde berekend. Denk dus aan linkbuilding, content en techniek. Op basis van jouw DA kun je schatten hoe jouw website ervoor staat in de zoekmachines.

Op basis waarvan wordt jouw Domein Autoriteit berekend?

De domein autoriteit is een samenvoeging van diverse meetwaardes van Google of andere zoekmachines. Zoals eerder aangegeven wordt er naar diverse aspecten gekeken op jouw website om de DA te berekenen. Het is een combinatie van ontzettend veel verschillende factoren. De volgende aspecten wegen hierin het zwaarste mee:

  • Aantal en waarde van de inkomende links. Dit omvat eigenlijk het hele onderdeel linkbuilding binnen een SEO-proces. Het is belangrijk dat de links die naar jouw website verwijzen een goede waarde hebben. Check dus goed of de domeinen waar de backlinks vandaan komen betrouwbaar zijn.
  • Domein leeftijd. Een ouder domein heeft veel meer waarde dan een domein dat net is opgezet. Zelfs los van alle andere optimalisaties als linkbuilden en content schrijven. Wacht dus nooit te lang met een nieuwe website live zetten. Hoe eerder deze live is, hoe beter!
  • Content kwaliteit. De content die je schrijft moet met een doel geschreven zijn. Het moet dus echt waarde bieden aan jouw bezoekers. Zeker met de AI teksten die tegenwoordig makkelijk geplaatst kunnen worden, kom je vaak content tegen dat helemaal geen waarde heeft. Niet alleen voor je rankings is dit negatief, maar ook voor je Domein Autoriteit.
  • Je website moet makkelijk te crawlen en indexeren zijn. Via een duidelijke menustructuur en interne links moeten crawlers makkelijk door je website kunnen navigeren.
  • Broken links verwijderen en 404-pagina’s voorkomen. Google rekent zwaar af op 404-pagina’s. Het heeft dus zeker ook invloed op je Domein Autoriteit. Zorg dat je regelmatig checkt op broken links en voorkom 404-pagina’s door oude URL’s te redirecten. Is er geen nieuwe pagina voor aangemaakt? Dan kun je de URL een 410 code geven. Hiermee geef je aan dat de pagina verwijderd is.

Verder zijn er genoeg kleine optimalisaties die allemaal hun steentje bijdragen. Denk aan interne links die nog een oude link bevatten en geredirect worden. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de H1-tags die op iedere tag voor moet komen. Let erop dat deze ook maar één keer voorkomt per pagina!

 

domein

Hoe kun je jouw Domein Autoriteit checken?

De DA-waarde is ontwikkeld door MOZ, dus het beste kun je dit natuurlijk bij de tool zelf checken. Via ‘Domain Analysis’ kun je jouw URL invullen. Hier krijg je dan meteen je Domein Autoriteit te zien. Ook kun je jouw DA via de MOZ bar direct zien. Dit is een Google Chrome extensie waarmee je in een oogopslag kunt zien wat de DA is van iedere website. Daarnaast zijn er ook verschillende andere tools die de DA weergeven. Mangools is hier een goed voorbeeld van. Met deze tool heb je ook zelfs een Chrome extensie die je op iedere pagina aan kunt klikken om verschillende waarden zoals je Domein Autoriteit te kunnen zien.

Meetwaarden Domein Autoriteit

Om zelf een goede analyse te doen en een goed beeld te krijgen van de Domein Autoriteit van jouw website kun je verschillende tools gebruiken. Ook voor het plaatsen van backlinks kun je de verschillende waarden gebruiken om de algemene waarde van deze links te berekenen. Het gaat om de volgende waarden:

  • MOZ:
    • DA: Drukt de autoriteit van een domein uit in een score van 0 tot 100
    • PA: Drukt de autoriteit van een pagina uit in een score van 0 tot 100
  • Ahrefs:
    • DR: Drukt de autoriteit van een domein uit in een score van 0 tot 100
    • UR: Drukt de autoriteit van een pagina uit in een score van 0 tot 100
  • Majestic:
    • Citation Flow: drukt het aantal verwijzende links naar een URL uit in een score van 0 tot 100
    • Trust Flow: drukt de betrouwbaarheid van deze verwijzende links uit in een score van 0 tot 100
    • Topic: geeft een beeld van het onderwerp van de pagina op basis van de inkomende links.

Hoe kan ik nu mijn domein autoriteit verhogen?

Zorg ervoor dat jouw website netjes is ingericht en voor de bezoeker is samengesteld! Zo kun je jouw Domein Autoriteit verhogen. Met bovenstaande informatie over hoe de DA wordt berekend kun je nu aan de slag! Tools als Ahrefs, SEMrush en Screaming Frog kun je gebruiken om een website audit te doen. Hiermee krijg je inzichtelijk waar de verbeterpunten nog liggen. Trek dit allemaal recht. Dit is eigenlijk de basis. Vanaf daar kun je aan de slag met relevante content schrijven voor je bezoekers. Doe ook hier je onderzoek voor. Waar zoekt jouw doelgroep op? Wat zijn relevante zoekwoorden? Daarbij kun je aan de slag gaan met het bouwen van sterke links naar je website. Analyseer je concurrenten om erachter te komen waar zij hun sterke backlinks vandaan halen. Ga hier vervolgens achteraan en probeer ze ook voor jouw website te plaatsen. Je kunt er ook voor kiezen om je linkbuilding uit te besteden en professioneel aan te laten pakken. Hiervoor kun je onze specialisten altijd inschakelen en om advies vragen!

Is PA ook een belangrijke factor?

PA kan belangrijk zijn voor het optimaliseren van een specifieke pagina of wanneer je een backlink wilt plaatsen een specifieke pagina. Je wil dan namelijk weten wat de waarde is hiervan. Behalve Domein Autoriteit kan Pagina Autoriteit (PA) dus ook zeker een belangrijke factor zijn. De Pagina Autoriteit wordt aan de hand van dezelfde principes berekend als het gehele domein. Echter is deze waarde gericht op één specifieke pagina. Een domein kun je zien als één organisme, waarbij alle pagina’s door middel van interne links met elkaar verbonden zijn. Verhoog je de autoriteit van een specifieke pagina, zal de autoriteit van jouw domein meestijgen. Dit werkt ook de andere kant op.

Is DR hetzelfde als DA?

Waarschijnlijk heb je zowel DA als DR al een paar keer voorbij zien komen. Maar is dit eigenlijk wel hetzelfde? MOZ is tegenwoordig niet meer de enige tool waarmee je de autoriteit van je website kunt meten. Ahrefs is nu namelijk een andere grote naam op dit gebied en berekent jouw website aan de hand van DR (Domain Rating). In zekere zin kun je dus zeggen dat dit hetzelfde is. Beide tools meten namelijk de hoeveelheid autoriteit die je website heeft met een getal van 0 tot 100, waarbij hoe dichter bij de 100, hoe meer autoriteit je website heeft.

Echter gaat het nog wat dieper dan dat en is er wel degelijk een verschil tussen de twee meetwaarden. Zoals we hierboven al zeiden, meet MOZ de website aan de hand van verschillende SEO-aspecten als inkomende links, content kwaliteit, domein leeftijd, etc. Ahrefs daarentegen, doet dit heel anders! De DR-waarde die aan jouw website wordt gegeven is namelijk volledig gebaseerd op het linkprofiel van jouw website. Hierbij wordt voornamelijk gekeken naar de waarde van de inkomende links en dus de DR van de website waar je een link van ontvangt.

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z