Meta keywords en meta tags

Meta keywords en meta tags zijn twee onderdelen van SEO. Alleen hebben meta keywords tegenwoordig helemaal geen effect meer voor de ranking in zoekmachines. Het gebruik van meta keywords laat aan SEO specialisten zien dat er iemand bezig is geweest die SEO niet goed begrijpt. Het heeft geen negatief effect maar het is wel zonde van de tijd.

Meta tag is sterk gerelateerd aan de meta description. Deze heeft in tegenstelling tot de meta keywords wel invloed op de ranking. In het verloop van tijd is de nadruk op de meta tag komen te liggen in plaats van de meta keywords.

Wat zijn meta keywords?

Meta keywords zijn zoekwoorden die doorgaans gevonden zijn met een zoekwoordenonderzoek en verwerkt zijn in de broncode van de website. Aangezien dit type tekst als meta data wordt toegevoegd aan de pagina zijn de woorden niet zichtbaar voor bezoekers. Wel echter voor bots en zoekmachines. In de eerste jaren van Google werkte de meta keywords nog wel maar omdat er werd na verloop van tijd misbruik van gemaakt. Kort gezegd: meta keywords waren meta data om aan te geven wat de belangrijkste zoekwoorden van een pagina zijn.

Hoe werden meta keywords uitgebuit?

Meta keywords werden in het verleden door Google gebruikt om beter uit te lezen waar een pagina over ging. Het algoritme kon in het beginstadium alle hulp gebruiken en de bestuurders bij Google dachten dat het een goed idee was om beheerders van websites zelf te laten bepalen welke zoekwoorden belangrijk waren. Daar hadden de programmeurs zich dus gruwelijk in vergist want het duurde niet lang voordat het gebruik van meta keywords volledig werd uitgebuit.

Brutale webbeheerders vonden al vrij snel uit dat ze op de meest exotische zoekwoorden konden scoren door de meta keywords tag compleet vol te proppen met ongerelateerde zoekwoorden. Er werden meta keywords in de broncode gezet puur op het zoekvolume en niet of het relevante woorden waren. Deze woorden hadden vaak niks met de inhoud van de pagina te maken. Kwalitatief lage websites kwamen daardoor bovenaan te staan. Dit druiste tegen Google’s beleid in om zoekenden altijd met de meest waardevolle webpagina’s te bedienen waardoor het algoritme werd aangepast. Het meest effectieve bleek om de waarde voor meta keywords volledig uit te zetten. Sindsdien is dat zo gebleven en hebben meta keywords geen enkel effect op SEO meer.

Wat is een meta tag?

Zoals gezegd is een meta tag een andere benaming voor meta description. In de meta tag wordt verteld waar de pagina overgaat. In de zoekmachines is dit te zien onder de SEO titel en de URL. De meta tag heeft geen directe invloed op de ranking in de zoekresultaten maar door een goede meta tag te schrijven kan het voorkomen dat de gebruikers van Google meer klikken naar de website. Dit heeft wel weer invloed op de ranking van Google. Daarom heeft de meta tag dus een indirecte invloed.

Meta tag aanpassen

De meta tag is in WordPress aan te passen wanneer je gebruik maakt van een SEO plugin zoals Yoast SEO. Dit is een van de meest gebruikte plugins op het gebied van SEO. Een goede meta tag bevat ongeveer 155 tekens en heeft een goede call-to-action waardoor een hogere CTR behaald kan worden.

Wilt u weten of uw meta tags goed staan? Doe dan de gratis SEO scan van SAM Online Marketing?

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z