Wat is een nofollow link?

Specialist Jake

Geschreven door:
Jake Stamenković

Een nofollow link is een link waaraan geen autoriteit wordt toegekend. Het is een link die zoekmachines in principe dus ook letterlijk niet volgen. Technisch gezien wordt er dus geen autoriteit doorgegeven met een nofollow link. Maar voor een bezoeker is er geen verschil! Toch zijn deze links nog steeds een belangrijk onderdeel van linkbuilding.

Waarom worden nofollow links gebruikt?

Nofollow links zijn in eerste instantie in 2005 door Google geïntroduceerd om spam tegen te gaan. Door backlinks, vooral vanaf fora en blogposts, een nofollow attribuut mee te geven, werd de waarde hierdoor beperkt. Een nofollow attribuut ziet er aan de achterkant in de HTML-code van een link als volgt uit: rel=”nofollow”. In de meeste CMS’en kun je dit tegenwoordig echter gewoon als optie aanvinken wanneer je een link plaatst.

Waar dit anno 2005 vooral werd gebruikt om spam tegen te gaan, is de waarde van nofollow links voor SEO in de loop der jaren iets anders komen te liggen. Nu wordt een zo’n link vaak intern gebruikt voor onder andere link sculpting, terwijl het externe vooral wordt gebruikt voor betaalde vermeldingen, of om een ‘natuurlijk’ linkprofiel te genereren. maar wat maakt nofollow backlinks nou écht belangrijk?

Waarom zijn nofollow backlinks belangrijk?

Technisch gezien hebben nofollow backlinks dus een beperkte waarde hebben, omdat ze geen link juice (autoriteit) doorgeven. In de praktijk lijkt het er echter op dat ze wel degelijk waardevol zijn. Zo zal een nofollow backlink die bezoekers genereert zeker een bepaalde waarde overdragen. Het feit dat bezoekers op de link klikken en jouw website doorspitten, geeft Google aan dat zowel de pagina waar die nofollow op staat als jouw landingspagina dus voor meerwaarde zijn voor de organische resultaten. Als je bijvoorbeeld een bijzonder sterk domein hebt waar je alléén een nofollow linkje op een landingspagina of een blog kunt plaatsen, dan is dat zeker de moeite waard.

In de eerste plaats heb je de kans dat het meer bezoekers naar je website trekt en aan de andere kant zal Google dat domein zekere erkenning geven. Zo’n nofollow link draagt dan bij de natuurlijkheid van jouw linkprofiel en zal alleen maar gewaardeerd kunnen worden. Voor een natuurlijk linkprofiel is het dus ook belangrijk dat deze bestaat uit enkele nofollow backlinks. Het zou onnatuurlijk zijn als er alleen maar dofollow links naar jouw domein verwijzen.

Hoe zet ik nofollow links in?

Als je nofollow links in wilt zetten, is het allereerst belangrijk hoe je dit intern door kunt voeren op jouw eigen website. Dit is heel makkelijk. Een ‘normale’ link ziet er namelijk als volgt uit: <a href=”URL”>ankertekst</a>. Wil je hier een nofollow link van maken, dien je het volgende toe te passen: <a href=”URL” rel=”nofollow” >ankertekst</a>.

In welke situaties maak je gebruik van nofollow links?

Je past een nofollow link toe op het moment dat je interne links op jouw website wilt zetten, waarvan je wilt dat zoekmachines deze niet volgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de contactpagina of de over-ons-pagina. Voor SEO en dus de rankings van jouw website zijn deze pagina’s niet zo belangrijk.

Toch spelen nofollow links ook op extern gebied een grote rol. Zoekmachines negeren deze links namelijk niet helemaal en nemen het toch mee in de rankings. Wanneer een website alleen maar follow links ontvangt, kan het voor Google al snel overkomen als spam. Je loopt zelfs de kans op een Google Penalty als je op een hele onnatuurlijke manier aan het linkbuilden bent. Wil je dan ook zo’n ‘natuurlijk’ mogelijk linkprofiel? Zorg er dan voor dat je niet alleen dofollow links hebt naar jouw website hebt verwijzen, maar ook nofollow backlinks. Dit hoeven er niet ontzettend veel te zien. Maar als je bijvoorbeeld 1 op de 10 links een nofollow attribuut geeft, dan houd je het over het algemeen erg natuurlijk!

Hoe kom ik aan nofollow links?

Allereerst kun je op een ‘natuurlijke’ manier al veel nofollow links genereren. Zoals eerder in dit artikel gezegd, staan de reactiemogelijkheden op blogs en fora veelal op nofollow. Ga dan ook op zoek naar relevante blogs en fora en laat een inhoudelijke reactie achter waarbij je naar jouw website verwijst. Ook op onnatuurlijke manieren kun je aan nofollow links komen. Denk hierbij aan onder andere jouw linkpartners, maar ook aan de eerder genoemde startpagina’s. Je komt dus relatief gemakkelijk aan dit soort backlinks. Wees creatief en durf te vragen!

Kies jij ervoor je linkbuilding uit te besteden aan ons marketingbureau? Dan is dit een onderdeel dat wij altijd meenemen in onze linkbuilding strategie. Vraag hier aan het begin van de samenwerking dan ook naar. Wij zullen je haarfijn uitleggen hoe wij nofollow backlinks in de strategie voor jouw website gebruiken.

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z