Wat zijn meta keywords?

Meta keywords zijn zoekwoorden die verwerkt zijn in de broncode van de website. Hiermee geef je aan wat de belangrijkste zoekwoorden voor een specifieke pagina zijn. Aangezien dit type tekst als meta data wordt toegevoegd aan de pagina zijn de woorden niet zichtbaar voor bezoekers. Echter wel voor crawlers en zoekmachines.

Auteur Ali

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min

Hoe zien meta keywords eruit?

Meta keywords is dus een vorm van meta data. Zo ziet het er dus ook uit en zo kun je het herkennen. Dit kun je doen door op een pagina op de rechter muisknop te klikken en vervolgens ‘inspecteren’ te selecteren. Nu krijg je de code van de pagina te zien. Als je hierin op zoek gaan naar ‘meta name=”keywords”’ dan zal je de meta keywords vinden. Om je meer inzicht te geven over hoe het eruit zou zien als we het voor deze pagina zouden gebruiken met de zoekwoorden ‘meta keywords’ en ‘wat zijn meta keywords’, hebben we hier een voorbeeld van gemaakt:

<meta name=”keywords” content=” meta keywords, wat zijn meta keywords, />

Hoe worden meta keywords op een slechte manier ingezet?

Men zet meta keywords op een slechte manier in door ontzettend veel zoekwoorden achter elkaar te zetten die ook van toepassing zijn op andere pagina’s. Laten we deze pagina weer als voorbeeld nemen. Stel we zouden nog een pagina hebben over waarom het gebruik van meta keywords geen zin meer heeft. Als we op deze en de huidige pagina meta keywords zouden gebruiken en hier dezelfde zoekwoorden in zouden verwerken, dan is het voor de zoekmachine niet meer duidelijk. Voor welke pagina is welk zoekwoord nou echt belangrijk? Met de meta keywords geef je namelijk aan wat de belangrijkste long tail en short tail zoekwoorden zijn voor een specifieke pagina. Als een zoekwoord in de meta keywords van meerdere pagina’s voorkomt, dan weten de zoekmachines niet meer waar daadwerkelijk de focus op moet komen. Wanneer je het dus juist in zou willen zetten, is het belangrijk dat je een zoekwoord aan maar één pagina verbindt. Maar hier hoef je tegenwoordig je tijd niet meer aan te verdoen…

Heeft het nog zin om meta keywords te gebruiken?

Het heeft tegenwoordig geen zin meer om meta keywords te gebruiken. In de eerste jaren van Google werkte de meta keywords nog wel. In het verleden werd het namelijk door Google gebruikt om beter uit te lezen waar een pagina over ging. Het algoritme kon in het beginstadium alle hulp gebruiken en de bestuurders bij Google dachten dat het een goed idee was om beheerders van websites zelf te laten bepalen welke zoekwoorden belangrijk waren voor verschillende pagina’s. Daar hadden de programmeurs zich dus gruwelijk in vergist want het duurde niet lang voordat er volledig misbruik werd gebruik van de meta keywords.

Hoe werden meta keywords uitgebuit?

Brutale webbeheerders vonden al vrij snel uit dat ze op de meest exotische zoekwoorden konden scoren door de meta keywords tag compleet vol te proppen met ongerelateerde zoekwoorden. Er werden meta keywords in de broncode gezet puur op het zoekvolume en niet of het relevante woorden waren. Deze woorden hadden vaak niks met de inhoud van de pagina te maken. Kwalitatief lage websites met weinig autoriteit kwamen daardoor bovenaan te staan. Dit druiste tegen Google’s beleid in om zoekenden altijd met de meest waardevolle webpagina’s te bedienen waardoor het algoritme werd aangepast. Het is namelijk een vorm van keyword stuffing; een van de dingen waar Google niet van houdt en je een penalty voor kan geven.

Het meest effectieve bleek om de waarde voor meta keywords volledig uit te zetten. Sindsdien is dat zo gebleven en hebben meta keywords geen enkel effect op SEO meer.

Weten hoe jij wel hoog kan scoren met verschillende zoekwoorden op een legale manier? Doe dan de gratis SEO scan van SAM Online Marketing! Wij zoeken uit waar de kansen liggen en met welke zoekwoorden we jou naar de top kunnen brengen.

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z