Wat zijn meta keywords?
Meta keywords zijn zoekwoorden die doorgaans gevonden zijn met een zoekwoordenonderzoek en verwerkt zijn in de broncode van de website. Aangezien dit type tekst als meta data wordt toegevoegd aan de pagina zijn de woorden niet zichtbaar voor bezoekers. Wel echter voor bots en zoekmachines. In de eerste jaren van Google werkte de meta keywords nog wel maar omdat er werd na verloop van tijd misbruik van gemaakt. Kort gezegd: meta keywords waren meta data om aan te geven wat de belangrijkste zoekwoorden van een pagina zijn.
Hoe werden meta keywords uitgebuit?
Meta keywords werden in het verleden door Google gebruikt om beter uit te lezen waar een pagina over ging. Het algoritme kon in het beginstadium alle hulp gebruiken en de bestuurders bij Google dachten dat het een goed idee was om beheerders van websites zelf te laten bepalen welke zoekwoorden belangrijk waren. Daar hadden de programmeurs zich dus gruwelijk in vergist want het duurde niet lang voordat het gebruik van meta keywords volledig werd uitgebuit.
Brutale webbeheerders vonden al vrij snel uit dat ze op de meest exotische zoekwoorden konden scoren door de meta keywords tag compleet vol te proppen met ongerelateerde zoekwoorden. Er werden meta keywords in de broncode gezet puur op het zoekvolume en niet of het relevante woorden waren. Deze woorden hadden vaak niks met de inhoud van de pagina te maken. Kwalitatief lage websites kwamen daardoor bovenaan te staan. Dit druiste tegen Google’s beleid in om zoekenden altijd met de meest waardevolle webpagina’s te bedienen waardoor het algoritme werd aangepast. Het meest effectieve bleek om de waarde voor meta keywords volledig uit te zetten. Sindsdien is dat zo gebleven en hebben meta keywords geen enkel effect op SEO meer.