Wat is email marketing?

Wat is email marketing? In het kort:

Email marketing is een onderdeel van online marketing, maar is ook nog onderdeel van vertakkingen daarbinnen zoals content marketing en direct marketing. Bij email marketing worden commerciële boodschappen zoals aanbiedingen direct naar de doelgroep gestuurd. Voor email marketing zijn meerdere tools zoals Mail Chimp of Campaign Monitor. Email marketing kan verschillende redenen hebben, dit is vaak afhankelijk van het bedrijf die de mail stuurt.

Zoals gezegd valt het binnen verschillende delen van online marketing:

  1. Online marketing (internet marketing). Dit betreft alle marketingmethoden die op internet worden toegepast. E-mail marketing is daar één van, maar hieronder vallen ook zaken als zoekmachine optimalisatie (SEO), social media marketing, Google Ads en zoekmachine adverteren en remarketing.
    • Het is vrij voor de hand liggend dat email marketing in deze categorie valt aangezien het betrekking heeft online interacties en contact met jouw doelgroep.
  2. Bij content marketing richt je je op twee partijen: jouw doelgroep, maar ook de zoekmachines. Met je content probeer je zo waardevol mogelijke informatie te verstrekken aan geïnteresseerden en leads. Het doel van deze methode is om middels jouw teksten een bezoeker of lezer aan te sporen tot een conversie, of dit nu een aankoop is, een download van een bestand of het abonneren op een nieuwsbrief.
    • Email marketing valt tevens in deze categorie, omdat de e-mails die je verzendt tijdens een campagne pakkende en motiverende content nodig heeft om te slagen.
  3. Direct marketing is zoals de naam al zegt doelgericht. Het richt zich op een specifieke doelgroep om een zo efficiënt mogelijke manier van leadgeneratie te verzorgen.
    • En tot slot valt e-mail marketing dus ook onder dit kopje aangezien je in gericht op een doelgroep focust om niet als spam over te komen.
Auteur Ali

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min
Wat is email marketing?

Kiezen voor email marketing

Een van de redenen om aan email marketing te doen is om de relatie met klanten te verbeteren. Door mails te verzenden naar huidige klanten of oude klanten kan de klantloyaliteit worden verbeterd. Ook verhoogt u de kans op herhalingsaankopen. Ook kan een e-mail worden gestuurd om nieuwe klanten te werven. Op sommige websites is het mogelijk om verschillende gegevens achter te laten, via bijvoorbeeld een contact formulier of als er een aanvraag voor iets wordt gedaan. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om de bezoeker een mail te sturen en hem of haar dan te overtuigen om iets bij het bedrijf af te nemen. Er zijn ook vormen van e-mail marketing om alleen maar extra bezoekers naar de website te trekken. Dit kan ervoor zorgen dat de website beter scoort in zoekmachines zoals Google. Een ander gebruik van e-mail marketing is het toesturen van reclame en aanbiedingen om (herhalings-)aankopen te stimuleren.

Voordelen van email marketing

Er zijn een aantal unieke voordelen verbonden aan email marketing. Het is bijvoorbeeld goedkoop in vergelijking met andere online marketing instrumenten of de ouderwetse marketinginstrumenten zoals folders. Dit komt omdat er geen kosten meer worden verspild aan de productie en versturen van de folders. Het is ook een stuk sneller. Als er wordt besloten om te starten met e-mail marketing zou er bij wijze van spreken dezelfde dag al een mail naar de klanten kunnen gaan. E-mails bieden ook de mogelijkheid tot direct contact. Er kan direct op gereageerd worden of door middel van links in de e-mail kan de klant gemakkelijk de website bezoeken. Email marketing kan zeer succesvol zijn zodra dit goed wordt uitgevoerd. Een goede uitvoering hangt ook af of er een duidelijk email marketing plan is geformuleerd.

Het email marketing plan

Een email marketing plan die een bedrijf echt verder kan helpen bestaat uit verschillende onderdelen. De onderdelen zijn:

  • E-mail concurrentieanalyse
  • SWOT-analyse
  • Kernvragen
  • Doelstellingen
  • Uitvoering
  • Budget

Door deze onderdelen goed uit te werken of uit te laten werken door een online marketing bureau kan ervoor zorgen dat de e-mail marketing campagnes een stuk succesvoller verlopen. Het zorgt voor een duidelijk doel waarop de nieuwsbrief afgestemd kan worden.

Nadelen van email marketing

Email marketing kent niet alleen maar voordelen. Doordat er veel bedrijven zijn die ongevraagde mails versturen (spam) is het voor sommige mensen lastig om onderscheid te maken tussen spam en mails als onderdeel van online marketing. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de email marketing geen anti-spamwetten overtreedt waardoor een nieuwsbrief bijvoorbeeld in de spamfolder van de ontvanger terecht komt. De speciale email marketing software zorgt er zo veel mogelijk voor dat de mail niet in de spamfolder terecht komt. Maar het kan altijd voorkomen dat dit gebeurt. Het is belangrijk om dit te monitoren zodat er aanpassingen doorgevoerd kunnen worden zodra dit gebeurd.

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z