Wat is een backlink?

In het kort

Een backlink is een verwijzing of referentie van de ene website naar de andere. Een andere naam voor backlink is ook wel gewoon link. Backlinks zijn een onderdeel van linkbuilding en en dus ook van zoekmachine optimalisatie. Het aantal backlinks en de kwaliteit en relevantie van deze links verbeteren de positie van je website in zoekmachines zoals Google. Hoe meer van deze externe backlinks je hebt, hoe beter je website gevonden wordt.

Ook benieuwd naar wat een backlink nu echt is? Lees het in dit artikel of bekijk de video hieronder!

Wanneer je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO, wil je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google komen te staan. Dit is namelijk een perfecte manier om op lange termijn aan de lopende band bezoekers te genereren naar je website. Het is goed om een website te hebben, maar zonder enig verkeer naar de website wordt het moeilijk om je doelen te behalen. Als ondernemer zit precies goed als je maandelijks een hoog aantal bezoekers krijgt op je website. Dan weet je waar je aan toe bent en op welke omzet je als ondernemer moet rekenen. Linkbuilding en backlinks zijn een cruciaal onderdeel van SEO. Daarom duiken we in dit artikel in alles wat te maken heeft met backlinks.

Backlink in SEO

Backlinks in SEO zijn belangrijk omdat Google hier aandachtig naar kijkt. Wanneer Google bepaalt welke websites een top positie krijgen in de zoekresultaten, spelen backlinks een erg grote rol. Voor linkbuilding is het belangrijk dat er vooral kwalitatief hoge backlinks worden geplaatst. Google heeft een aantal factoren waar het op let. Dit zijn een paar van de belangrijkste factoren, waar je aan moet werken voor een hoge ranking:

  • Kwaliteit en populariteit van de verwijzende website
  • Relevante onderwerpen tussen beide sites
  • Frequentie van bezoek van verwijzende site
  • Volgbaarheid van de link

Het is voor Google heel normaal dat er websites naar elkaar linken. Het laat iets zien over de kwaliteit en het onderwerp van de website. Het linken op een natuurlijke manier, zonder nofollow-tag, naar een relevante website zorgt ervoor dat je je lezers een meerwaarde biedt.

Wat is een backlink? | Begrippenlijst

Backlinks in combinatie met content

Content en backlinks hoeven niet twee aparte dingen te zijn. Je kunt ze prima combineren. Neem nu bijvoorbeeld in-content links. Dit zijn hyperlinks die verweven zijn in een stuk tekst. Als je pagina veel woorden heeft leent het zich beter voor het plaatsen van referenties. Dit is niet alleen handig voor de bezoeker omdat ze al een beeld hebben van wat ze kunnen verwachten. Ze kunnen bijvoorbeeld ook verder lezen op een bepaald onderwerp.

Niet alleen zijn backlinks in combinatie met content beter voor bezoekers. Ook de zoekmachines gaan er goed op. Dit heeft wederom te maken met de context. Net zoals een afbeelding betekenis krijgt voor de robots door middel van een alt tag, krijgen backlinks extra betekenis door de content die er omheen staat.

Minder waarde door nofollow of redirect

Backlinks verliezen gedeeltelijk hun waarde bij het gebruik van een nofollow of wanneer ze naar een url van jou refereren die een redirect heeft. Het meeste autoriteit krijg je van een link die op follow staat en direct naar de juiste url gaat. Wees op je hoede bij het bouwen van een nieuwe website. Vaak genoeg zien we bedrijven die net hun website opnieuw hebben gebouwd, maar omdat het overzetten niet goed is gegaan zakken ze in de zoekresultaten. De backlinks die voorheen allemaal goed stonden naar pagina’s die relevant waren, zenden nu hun waarde naar 404’s of pagina’s die naar de homepagina redirecten en misschien niets meer met het onderwerp te maken hebben.

Nofollow kom je regelmatig tegen op het internet. Het is zeer bruikbaar om crawlers aan te geven wat ze wel en niet moeten meenemen in hun crawlsessie. Dit betekent niet dat ze niet de url crawlen. Ze nemen het alleen niet mee in de beoordeling. Af en toe een nofollow backlink ontvangen is helemaal niet erg. Je wilt echter niet dat een verwijzing vanaf een actuele blog waar veel bezoekers op zitten deze tag krijgt. Dan kun je beter het bij follow houden.

Het kopen van backlinks

Vroeger was het kopen van backlinks een goede manier om een linkprofiel voor een website op te bouwen. Je kocht links in grote getale, want hoe meer hoe beter was het idee. Hoe meer hoe beter geldt nog steeds met een grote maar. De maar is dat de backlinks wel van websites komen met relevante onderwerpen. Daarnaast moeten de websites autoriteit hebben volgens de maatstaven van Google. Dit heeft een aantal invloeden op de links naar een website. De link moet komen van een domein die te maken heeft met de markt, product of dienst op de website. Het moet zo gezien worden dat Google vindt dat een website zijn bezoekers helpt door naar een andere website te linken. Een link van een website die vaak wordt bezocht heeft ook meer waarde dan een website met weinig bezoekers. Heeft een site zich nog niet bewezen volgens Google, dan heeft de website weinig autoriteit. Hoe meer autoriteit, hoe hoger de waarde van de link. Een inkomende link moet ook een zoekwoord bevatten waarop je gevonden wilt worden, of het moet er aan verwant zijn. Hiermee geeft een website bij Google aan dat de link past bij de content. Google ziet het kopen van backlinks tegenwoordig als vals spelen en daarom is het niet verstandig om te doen.

Kwijtgeraakte backlinks terugvinden

Na verloop van tijd kan er alles gebeuren met de websites die naar jou linken. Sommige domeinen verlopen, anderen hebben bijvoorbeeld hun blogs vernieuwd en daarbij besloten andere links te verwerken in de blogs. Wat het ook moge zijn, het is goed om zicht te houden op welke backlinks je nog hebt en welke verloren zijn geraakt. Een tool gebruiken om de kwijtgeraakte backlinks terug te vinden scheelt je een hoop tijd.

Voorbeelden die dit doen zijn de bekende Ahrefs en Majestic, maar ook SE Ranking of SEO Spy Glass. Gemiddeld gezien gaan er echt maar een paar links uit per maand. Als je een maandelijkse update doet zit je dus goed wat betreft het onderhoud.

Linkbuilding uitbesteden

Ben je liever niet bezig met wat een backlink is en hoe je deze kan verkrijgen? Kies er dan voor om jouw linkbuilding en alles met backlinks uit te besteden aan een specialist. SAM Online Marketing is zo’n specialist. Wij zijn de bedrijven die bij ons komen voor onze diensten niet als klanten. Wij gaan meer uit van een partnerschap. Samen zorgen we ervoor dat de website of webshop van jouw onderneming hoger komt te staan in Google en daardoor betere resultaten haalt dan ooit tevoren. Wil je met ons sparren over je linkbuilding? Neem contact met ons op!

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z