Google Beoordelingen
4.8
Gebaseerd op 20 beoordelingen

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek is de eerste stap in zoekmachine optimalisatie. Een zoekwoordonderzoek vormt de basis van een online marketing campagne. Een goed zoekwoordonderzoek bestaat uit de volgende factoren:

  • De manier van zoeken van de doelgroep
  • De woorden die worden gebruikt in een zoekmachine
  • De zoekintentie van de doelgroep

Wat zijn keywords?

Keywords is de Engelse vertaling van zoekwoorden. Het woord keyword en de vervoegingen daarvan worden vaak ook gewoon in het Nederlands gebruikt en kunnen daardoor voor verwarring zorgen maar het is dus gewoon de vertaling van zoekwoord.

LSI keywords

Naast de gewone keywords zijn er ook LSI keywords. LSI staat voor Latent Semantic Indexing. Zoekmachines gebruiken in hun analyse latent semantic indexing waardoor pagina’s niet alleen worden gerankt per keyword maar ook op termen en woorden die er mee samenhangen. Dit zorgt ervoor dat pagina’s die de juiste context hebben hoger in de zoekresultaten komen. De LSI keywords vindt u bij Google onderaan de zoekresultaten bij ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan [zoekterm]’. De LSI zoekwoorden zouden in de content op de website terug moeten komen. Dit gebeurd vaak automatisch zodra er een goedlopend en logisch stuk content op de website staat. Deze content noem je SEO teksten. In deze teksten is rekening gehouden met de algoritmes van Google waardoor ze mee helpen met het behalen van een hogere ranking in de zoekresultaten.

Zoekwoordonderzoek uitvoeren

Een zoekwoordonderzoek kunt u uitvoeren met het gebruik van verschillende tools zoals Google zoekwoordplanner. Naast de tool van Google zijn er nog veel meer gratis tools te vinden. U kunt ook gewoon bij Google in de zoekmachine uw zoekterm invullen. Google geeft dan suggesties om de zoekopdracht aan te vullen met woorden die vaak gebruikt worden. U krijgt hierdoor geen idee over het zoekvolume maar deze kunt u later dan weer vinden in de zoekwoordplanner. Daarnaast zijn er nog een aantal mogelijkheden om zoekwoorden te vinden:

  • Gebruik uw eigen vocabulaire
  • Kijk bij de concurrentie
  • Gebruik verschillende combinaties van zinsdelen en synoniemen

De zoekwoorddichtheid

De zoekwoorddichtheid, in het Engels keyword density, is hoe vaak een zoekwoord terugkomt in een stuk content. Dit is eenvoudig te berekenen door het aantal zoekwoorden te delen door het totaal aantal woorden van de tekst. Door middel van het hanteren van een bepaalde minimum zoekwoorddichtheid maakt u het zoekmachines zoals Google makkelijker om duidelijk te maken waar een pagina overgaat. Het is niet de bedoeling dat het zoekwoord veel te vaak terugkomt waardoor het geen goed leesbare tekst meer is. Onnatuurlijk taalgebruik wordt herkend door Google en vaak gestraft. Als content wordt geschreven waardoor de lezer het snapt, snapt een zoekmachine het over het algemeen ook wel.

Wilt u weten of u de juiste zoekwoorddichtheid heeft? Doe dan de gratis SEO check van SAM Online Marketing!

Hoe goed scoort jouw website?


Doe nu gratis de SEO scan

SEO en SEA
Webdesign + Conversie
Content Marketing + Sociale Media

Meer weten over uw website performance?

Doe de gratis SEO Scan
2019 © SAM Online Marketing & Webdesign
Beoordeling door klanten: 4.8/5 - 24 beoordelingen
Call Now Button