Hoe kom ik hoog in Google?

Iedereen wil hoger in Google komen. Wanneer je met je website of webshop bovenaan staat in de meestgebruikte zoekmachine ter wereld, stromen de aanvragen binnen. Je hoeft bijna niet aan andere online marketingstrategieën te denken. Maar die eerste positie is niet zomaar bereikt. Het duurt even voordat je hoog in Google komt te staan. Bovendien gaat er flink wat tijd in zitten. Gelukkig hoef je niet stil te zitten, want met deze begeleiding kom je een stuk hoger in Google en zorg je dat je op eigen houtje goed kunt scoren. Besteed je dit uit aan SAM Online Marketing, dan is het behalen van de topposities slechts een kwestie van tijd!

PS: hoog in Google kan natuurlijk ook via Google Ads! Hierover vertellen we onderaan deze pagina meer.

Hoog in Google kom je door overzicht

Zoekmachine optimalisatie is zeer divers. Wil je er dan ook voor zorgen dat jij de topposities in Google gaat bekleden, moet je zorgen dat je van meerdere markten thuis bent. Dit begint bij een goed onderzoek en dito kennis van de markt. Op welke zoekwoorden zoekt iemand nou eigenlijk en waar liggen de kansen? Als je dit hebt, dien je ervoor te zorgen dat je over een state of the art website beschikt. Google vindt de techniek van een website namelijk enorm belangrijk. En dit is vooral vanuit het oogpunt gebruikerservaring. Laat staan voor een webshop! Zo moet je website makkelijk te crawlen en te navigeren zijn, maar moet je ook zorgen voor de juiste structuur. Niet te vergeten de snelheid op zowel desktop als mobiel. Ook content en inhoud speelt een grote rol. Zorg dat je website én aantrekkelijk voor bezoekers is én dat een zoekmachine begrijpt waar het over gaat. Daarbij kun je zelf wel beweren dat je de beste bent, maar Google kijkt graag naar wat anderen over je zeggen. Zo dien je de accountmanager in jezelf naar boven te halen en op zoek te gaan naar online kansen om de linkbuilding en autoriteit van jouw website te verbeteren.

Zo zie je maar: hoger in Google komen is te doen, maar je moet vooral weten welke stappen je moet doorlopen. Geen zorgen! Wij van SAM Online Marketing werken ze hieronder uitgebreid uit!

Kies de juiste markt: zoekwoordonderzoek

Hoog in Google komen is het streven, maar er zijn talloze mogelijkheden. Waarop wil je gevonden worden? En snijd je wel de juiste markt aan hiervoor? Voor een succesvolle strategie is het dan ook belangrijk om eerst een uitgebreid marktonderzoek te doen. Verdiep je daarbij eens in andere aanbieders van dezelfde producten of diensten. Wat doen ze goed en wat behandelen ze inhoudelijk? Binnen SEO en de optimalisatie voor Google hebben we het over een zoekwoordonderzoek. Lees hieronder verder hoe je een zoekwoordonderzoek uitvoert.

Zoekwoordonderzoek uitvoeren is de basis

Voordat je voor Google gaat optimaliseren, dien je te weten te komen op welke zoekwoorden jij hoog wilt scoren. Via een zoekwoordonderzoek ga je gestructureerd aan de slag om dit tot stand te brengen. Allereerst zet je voor jezelf uit wat mogelijk termen zijn waarop iemand in Google zou gaan zoeken. Deze categoriseer je vervolgens, waardoor je alvast een basisstructuur voor jouw website hebt staan. Over deze categorisatie en websitestructuur later meer.

Eerst eens zaak om inspiratie op te doen. Op welke zoekwoorden wil je eigenlijk bovenaan in Google komen? Je hebt wel een idee waar iemand op zoekt, maar hoe weet je dat zeker? Je gaat op zoek naar data. De eerste gratis tool om hierbij te gebruiken, is Ubersuggest van Neil Patel. Hier hoef je alleen maar een domein of mogelijk keyword in te vullen. Ubersuggest vult dit vervolgens voor je aan en spuugt een berg data voor je uit. Een prima basistool, maar er zijn ook betaalde tools. Deze geven je net iets meer data. Denk aan de Keyword Magic Tool van SEMRush. Ook Ahrefs, Keywordtool.io en Mangools zijn een ster in het geven van data bij verschillende zoektermen. Ook komen ze zelf met suggesties op basis van de door jou ingevoerde data.

De basisstructuur vul je vervolgens aan door middel van een concurrentieonderzoek en je eigen aanvullingen. Via tools als Ahrefs en SEMRush kun je gemakkelijk zien hoe jouw concurrenten hun website hebben opgebouwd en op welke zoekwoorden zij scoren. Interessante zoekwoorden kun je vervolgens toevoegen aan de zoekwoordenstructuur, inclusief maandelijks zoekvolume. De laatste stap die je uitvoert, is het aanvullen van het initiële zoekwoordonderzoek met varianten en andere semantische zoektermen. Semantisch? Vervang dit woord maar voor ‘context’. Google moet wel uit kunnen vogelen waarover je het hebt. Neem het woord ‘arm’. Gaat dit over een ledemaat of over een iemand met weinig geld? Zie je?! ‘Ledemaat’ en ‘geld’ zijn in deze de context zoekwoorden. Wanneer je deze stappen doorloopt, heb je niet alleen een sluitend zoekwoordonderzoek, maar ook een gedegen websitestructuur. Dit zijn de stappen voor het hoger komen in Google en het scoren op de juiste zoektermen.

Hoog in Google!

Het optimaliseren van de techniek van je website

Het zoekwoordonderzoek pas de basis. Je weet nu op wélke zoektermen je hoger in Google wilt komen. Nu gaan we kijken naar hoé je dit doet. Dit begint bij de ultieme gebruikerservaring. En dat valt of staat met techniek.

Wanneer je met een nieuw project gaat werken en je website from scratch op moet bouwen, heb je de luxe dat je je website op technisch gebied volledig naar je hand kunt zetten. Techniek speelt namelijk een grote rol binnen de uiteindelijke ranking van je website in Google. Met de drie onderdelen die we hieronder behandelen, weet je zeker dat je website of webwinkel op technisch vlak aan alle eisen van de zoekmachine voldoet.

Zorg dat je website goed te crawlen is

Scoren in Google begint bij het überhaupt kunnen crawlen van je website. Wanneer de zoekmachine makkelijk door je website heen kan en de juiste instructies krijgt, zal de zoekmachine je makkelijker indexeren en eventuele wijzigingen ook sneller oppakken. Doorloop hiervoor de volgende stappen:

Zorg voor een juist robots.txt-bestand. Hierdoor krijgen de crawlers van Google (en andere robots) de juiste instructies. Welke pagina’s mogen gecrawld worden en welke niet? Vervolgens is de XML-sitemap onmisbaar. Dit geeft de crawlers namelijk direct een overzicht van alle pagina’s op je site. Scheelt weer een paar kliks via interne links! Over interne links gesproken. Onder de afbeelding lees je daar meer over.

BONUSTIP: verwerk een link naar de sitemap.xml in het robots.txt-bestand, zodat zoekmachines hier nog makkelijker bij kunnen!

Crawlability

Kies de juiste (interne link)structuur

De interne linkstructuur van je website staat in het verlengde van de crawlability. Allereerst zorg je er geen foute interne links naar je webpagina’s staan. Een link die niet werkt zorgt namelijk voor frustratie bij een bezoeker. En Google houdt niet van gefrustreerde bezoekers.  Check je website dan ook regelmatig en controleer op interne 404-fouten. Nog belangrijker: probeer deze ten alle tijden te vermijden. Brokenlinkcheck.com is een betrouwbare checker. Maar tools als ContentKing of Screaming Frog kunnen weer net een stukje meer! Al deze stappen van crawlability zijn een voorwaarde om goed geïndexeerd te worden in Google, maar ze zorgen er niet voor dat je daadwerkelijk bovenaan (of hoger) scoort. Hiervoor moet je echt uitblinken en dit doe je door je website op te bouwen volgens een heldere structuur. Hiervoor houden wij altijd de Silo-structuur aan.

Silo-structuur

Met de Silo-structuur deel je je website, net als op een boerderij, op in silo’s. De beste voorbeelden hiervan zijn grote webshops, zoals Zalando of Bol.com. Zij hebben hun website duidelijk gesegmenteerd en linken (ook door middel van breadcrumbs/broodkruimels) intern per onderdeel door. Dit maakt dat Google het thema van de website begrijpt en makkelijker snapt hoe elke losse webpagina binnen het grotere geheel van de categorie of de website valt.

Stel nou dat we je maar één tip mochten geven. Hoe kom ik bovenaan in Google? Schrijf, upload en produceer en stel überhaupt alles wat je uitvoert in het teken van één thema. Herkenbaarheid voor Google is scoren in Google.

Websitestructuur

Maak je website razendsnel

De laatste stap van techniek: je website razendsnel maken. Een snelle website is prettig voor bezoekers en daarmee ook voor Google. Tools als Google Pagespeed, GTMetrix of Pingdom Tools bieden je meer inzicht. Hier zie je hoe snel je website nu is. Maar nog belangrijker: je krijgt tips hoe je ‘m nog sneller maakt. Hieronder een greep uit de meest voorkomende verbeterpunten:

  • Zorgen voor een goede hosting.
  • Afbeeldingen verkleinen.
  • Aantal requests verlagen.
  • Serverreactietijd beperken.
  • Beperk het gebruik van plug-ins (vooral bij WordPress websites en WooCommerce webshops).

Pagespeed Google

On-page optimalisatie

De techniek van je website is een goede basis. Om hoog in Google te komen, is content misschien wel het belangrijkste onderdeel. Dit gebruikt Google om uit te lezen waar je website over gaat en om te bepalen hoe en op welke zoekwoorden het jou gaat indexeren. Content is het frame en bandenwerk van je auto. Het bepaalt hoe makkelijk je door de bochten swingt. Het is daarom belangrijk om de volgende stappen goed te doorlopen.

Hoog in Google met de juiste zoekwoorden

Hoog in Google scoren begint bij het juiste gebruik van zoekwoorden. Je wilt de zoekmachine als het ware uitleggen waar je website over gaat. Zo weet het op welke termen het je kan indexeren. Hiervoor is het belangrijk om het onderwerp van de webpagina (lees: zoekwoorden) genoeg terug te laten komen, maar niet teveel. Het moet begeleidend zijn, maar niet storend. Hier is geen absoluut percentage voor. Des te belangrijker is het om de zoekwoorden op een juiste manier te verdelen. Dit is niet alleen in de body tekst, maar ook in de belangrijke elementen waar Google naar kijkt.

Zorg voor de juiste tussenkopjes en opbouw

Voordat Google de gehele tekst van een webpagina gaat lezen, scant het eerst de voor haar belangrijkste onderdelen. Dit gebruikt het om te bepalen waar een pagina over gaat. Denk hierbij aan onder andere de URL, SEO titel, Meta Descriptions, headings (h1, h2, etc.) en zelfs alt-attributen. Zorg ervoor dat het onderwerp van je website hierin benadrukt wordt en dat het voor zowel de zoekmachine als voor bezoekers duidelijk is waar de website over gaat. Zet deze onderdelen van tevoren uit en zet ze op papier. Doe dit vóórdat je de daadwerkelijke tekst gaat schrijven. Op deze manier behoud je structuur en overzicht. Op WordPress websites zijn onderdelen als SEO titel en Meta description gemakkelijk via Yoast (voorbeeld hieronder) te regelen. De plug-in Rankmath is bovendien enorm in opkomst!

Body tekst

Semantische content

We gaan nu beginnen met het daadwerkelijk hoger scoren in Google. “Content is king”, is de slogan die al sinds het uitvinden van het wiel bestaat. Misschien ben je hem al zat. Maar toch zit er een kern van waarheid in. Geef je bezoekers namelijk een duidelijke reden om je pagina te bezoeken? Dan moet Google wel volgen en je goed beoordelen. Stap 1 is dan ook het schrijven van inhoudelijke, waardevolle content waar bezoekers daadwerkelijk wat aan hebben. Gelukkig bieden we je de handvatten om dit ook volgens een systeem uit te kunnen voeren.

Afgezien van inhoud (dit kunnen we je niet leren) is het schrijven van semantische content essentieel voor het hoog in Google ranken. Je moet de zoekmachine hierin zien als iemand uit groep zes die zojuist begrijpend leert lezen. Context is hierin van cruciaal belang. Zorg er dan ook voor dat je niet alleen basiszoekwoorden hebt, maar dat je van tevoren brainstormt over gerelateerde zoektermen. In het geval van ‘verhuisbedrijf’ zijn dit bijvoorbeeld termen als ‘verhuizen’, ‘verhuizer’ of huis/woning zijn. In het geval van het woord appel is een term als fruit weer ondersteunend. Moraal van het verhaal: vul content aan door context te bieden en zorg dat het thema van je website overal terug te vinden is.

Hoger in Google met linkbuilding

Je hebt eerder al gelezen dat techniek en content het frame en de banden van je auto zijn. Maar je gaat hem echt niet zelf aanduwen. Je hebt een motor nodig om hoog in Google te komen en de race te winnen. Hiervoor heb je vermogen (lees: paardenkracht) nodig. Binnen zoekmachine optimalisatie ontvang je deze autoriteit door de manier waarop anderen over je praten. Eén link van betrouwbare partij zegt meer dan duizend woorden op je eigen website. Het proces waarin je actief op zoek gaat naar links en je profiel verreikt met deze links wordt linkbuilding genoemd.

De basis van linkbuilding: Google Mijn Bedrijf

De basis van linkbuilding zijn niet de links die je van anderen krijgt, maar juist de links waar je zelf aan kunt komen. Je gaat namelijk op zoek naar relevante plekken om jouw website op te plaatsen. Dit begint bij de platforms van Google zelf, zoals Google Mijn Bedrijf. Maak jouw Mijn Bedrijf aan en vul deze zo uitgebreid mogelijk in. Ditzelfde geldt voor andere bedrijfoverzichtpagina’s. Google ziet op meerdere plekken je bedrijfsgegevens (NAW-gegevens) terug en kan bevestigen dat het met een bestaande partij te maken heeft. Ook Social Media pagina’s dragen hieraan bij. Zorg er dan ook voor dat je overal terug te vinden bent: Facebook, Instagram, LinkedIn en alle andere kanalen die je je maar kunt bedenken.

Outreach

Nu de basis van linkbuilding is gelegd, gaan we het lot tarten en het tempo opvoeren. Iedereen wil namelijk hoger in Google komen te staan met zijn of haar website, waardoor je je moet onderscheiden van de concurrentie. De beste manier is om je hand uit te reiken (outreach) naar mogelijk interessante websites. Ga op zoek naar websites die te maken hebben met die van jou en websites waar je doelgroep mogelijk te vinden is. Vervolgens ga je deze partijen ouderwets benaderen en doe je er alles aan wat er voor nodig is om een link of vermelding op deze pagina’s te scoren.

Gastbloggen

Veel andere partijen zitten te wachten op ouderwetse expertise. Ze willen hun website graag vullen met relevante content. Jij bent een echte expert in je vakgebied en dus kun je ze deze content bieden. Maar dan wil je er natuurlijk wel wat voor terug. De wederdienst is een bruggetje naar je website. Een linkje vanuit een waardevol stukje content die ook nog eens naar je website of webshop verwijst. Een perfecte linkbuildingstrategie.

Persberichten

Heb je echt iets nieuwswaardig? Deel dit dan met de rest van de wereld. Breng een persbericht uit. Er zijn online genoeg perslijsten te vinden en journalisten staan te springen om echt leuk nieuws te delen. Dit kan bepaald vaknieuws zijn, maar ook lokaal nieuws. Wie de bron is? Dat ben jij zelf natuurlijk!

Kies de juiste anchorteksten

Het is niet alleen belangrijk wie er over je spreekt en naar je website verwijst. Het is net zo belangrijk hoe er over je wordt gesproken. Dit gebeurt door de tekst die aan een link wordt meegegeven:  de anchortekst. Anchorteksten zijn paardenmiddelen die je niet moet misbruiken. Je dient ze in te zetten voor twee doeleinden: erkenning en relevantie. Allereerst wil je dat je bedrijfsnaam vaak genoeg terugkomt, zodat Google meer erkenning geeft aan jou als bedrijf. Hierbinnen wil je dat er ook (gedeeltes van) zoekwoorden als anchorteksten terugkomen, zodat Google nog meer de relevantie kan bepalen. Dit kan aangevuld worden met ongeoptimaliseerde anchorteksten voor een natuurlijker ogend profiel.

SAM anchorteksten

Haastige spoed is zelden goed

De term ‘haastige spoed is zelden goed’ gaat ook op als het gaat om de optimalisatie voor Google en het hoger scoren in de zoekmachine. Met het genereren van links is het goed om prospects zoveel mogelijk te verdelen. Zorg dat je niet honderden links in één keer scoort, maar verspreid de links over een langere periode en over meerdere pagina’s. Alleen op deze manier zorg je ervoor dat de linkbuilding goed wordt opgepakt en dat je bovenaan in Google komt te staan met de beste autoriteit.

Dus hoe scoor ik nou met mijn website in Google?

Zoals je hebt kunnen lezen, is het mogelijk om hoog in Google te komen met je website of webshop. Je moet er alleen wel wat voor over hebben om te ranken! Zo moet je een juist onderzoek van tevoren doen en een heldere structuur neer te zetten. Daarbij moet je website technisch tip-top in orde zijn en dien je over inhoudelijk sterke content volgens een vast thema te beschikken. Dit moet content zijn waar je publiek daadwerkelijk voor naar de website wil komen.

Hoger in Google met Google Ads

Content optimalisatie, technische optimalisatie en linkbuilding. Er gaat een hoop tijd en moeite in zitten. En weliswaar is het duurzaam – je staat immers 24/7 bovenaan – maar je hebt geen garantie dat je er staat. Weet je wanneer je deze garantie wel hebt? Met Google Ads!

Google Ads is het adverteerprogramma van Google. Hier kun je advertentiecampagnes maken en ook direct inzetten. Het is een veiling, waarbij je biedt op een plekje op de voor jou relevante zoekwoorden. De mogelijkheden zijn enorm. Zo zijn er diverse advertenties mogelijk:

Je bepaalt zelf op welke zoekwoorden je bovenaan in Google komt te staan, en je bepaalt zelf de invulling van je advertenties. hierdoor bereik je wie je wilt, wanneer je wilt!

Hulp met hoger in Google komen?

Scoren in Google is voor iedereen mogelijk. Het enige dat je hiervoor nodig hebt, is kennis en tijd. Heb je een tekort aan een van deze twee? Wij helpen je graag verder. SAM Online Marketing heeft bewezen SEO én SEA resultaten en kan vrijwel iedere website vindbaar maken en hoger in Google krijgen. Wil je zoekmachine optimalisatie liever door een echte professional laten uitvoeren? Kies dan voor SEO uitbesteden. We helpen wij je verder. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op en bespreek de mogelijkheden! Hoger in Google komen doe je met ons online marketing bureau. We hebben je aandacht al zo lang vast weten te houden. Dus we gaan nog even door. Zo zorgen wij dat je hoog in Google komt, zowel met SEO als met Ads!

Topkwaliteit content

Enkel de beste content. Schrijvers die jou en je bedrijf of product (voor webshops) van top tot teen leren kennen. Elk woord weegt mee en staat in het teken van conversie. SAM Online Marketing beschikt over diverse copykings en –queens. Ze weten voor iedere situatie het juiste woord te vinden. En het mooiste: ze houden rekening met zowel bezoeker als zoekmachine!

De beste connecties en publisher netwerken

Alleen met veel autoriteit kom je hoog in Google. Met creativiteit kom je een heel eind. Social media kanalen, Google Mijn Bedrijf en hier en daar wat gastblogs. Een mooie basis. Maar wij brengen dit naar the next level. Met de juiste tools pakken we de beste links van de concurrenten. Alleen de sterke links die echt werken. Maar dit is niet alles. Zo beschikken we over een groot netwerk en hebben we ingangen bij de juiste publishers. Efficiëntie is key. Alleen zo halen we resultaat.

Technische masterminds

Wist je dat SAM Design een dochterbedrijf van ons is. Een dedicated team, bestaande uit front-end developers, back-end developers, grafisch designers en andere techneuten. Zij kunnen niet alleen mooie websites en webshops bouwen. Ze weten ook exact wat Google van techniek verwacht. Razendsnelle websites, schone code en gericht op de ultieme bezoekerservaring. Bovenaan in Google komen? Aan de techniek ligt het in ieder geval niet!

Hoe krijg ik mijn website hoog in Google?

Je moet ervoor zorgen dat je van meerdere markten thuis bent. Dit begint bij een goed onderzoek van jouw concurrenten en een redelijke kennis van de markt. Als je dit overzichtelijk gemaakt hebt, dan ga je aan de slag met het optimaliseren van de drie pijlers; content, linkbuilding en techniek. Is dit volledig geoptimaliseerd, dan kom jij hoog in Google!

Gerelateerde vragen