Google Beoordelingen
4.9
Gebaseerd op 20 beoordelingen
Maandbudget vanaf €199,
Altijd resultaat!
Looptijd 6 t/m 12 maanden
Binnen 10 seconden uw prijs
Hoog in Google

Scan uw website

Ontdek hoe uw website ervoor staat

Doe nu de Website Scan

Sociale media

Hoe kom ik hoger in Google?

Iedereen wil hoger in Google komen. Wanneer je met jouw bovenaan staat in de meestgebruikte zoekmachine ter wereld, stromen de aanvragen binnen en hoef je bijna niet aan andere online marketingstrategieën te denken. Maar die eerste positie is niet zomaar bereikt; het duurt even voordat je hoog in Google komt te staan en hier kan ook flink wat tijd in gaan zitten. Gelukkig hoef je niet stil te zitten, want met deze begeleiding kom je een stuk hoger in Google en zorg je dat je op eigen houtje goed kunt scoren.

Hoog in Google kom je door overzicht

Zoekmachine optimalisatie is zeer divers. Wil je er dan ook voor zorgen dat jij de topposities in Google gaat bekleden, moet je zorgen dat je van meerdere markten thuis bent. Dit begint bij een goed onderzoek en dito kennis van jouw markt. Op welke zoekwoorden zoekt men en waar liggen de kansen? Als je dit hebt, dien je ervoor te zorgen dat je over een state of the art website beschikt. Google heeft techniek vanuit het oogpunt gebruikerservaring namelijk zeer hoog in het vaandel staan. Zo moet jouw website makkelijk te crawlen en te navigeren zijn, maar moet je ook voor zorgen dat jouw website gestructureerd is en dat deze natuurlijk razendsnel is. Content speelt daarbij een grote rol. Zorg dat jouw website én aantrekkelijk voor bezoekers is én dat een zoekmachine begrijpt waar het over gaat. Daarbij kun je zelf wel beweren dat je de beste bent, maar Google kijkt graag naar wat anderen over jouw zeggen. Zo dien je de accountmanager in jezelf naar boven te halen en op zoek te gaan naar online kansen om de linkbuilding en autoriteit van jouw website te verbeteren.

Zo zie je maar: hoger in Google komen is te doen, maar je moet vooral weten welke stappen je moet doorlopen. Geen zorgen! We werken ze hieronder uitgebreid uit!

Kies de juiste markt

Hoog in Google komen is het streven, maar er zijn talloze mogelijkheden. Waarop wil je gevonden worden? En snijd je wel de juiste markt aan hiervoor? Voor een succesvolle strategie is het dan ook belangrijk om eerst een uitgebreid marktonderzoek te doen en je te verdiepen in andere aanbieders van jouw producten en/of diensten. Binnen SEO en de optimalisatie voor Google hebben we het in deze over een zoekwoordonderzoek. Lees hieronder verder hoe je een zoekwoordonderzoek uitvoert.

Zoekwoordonderzoek

Zoekwoordonderzoek

Voordat je voor Google gaat optimaliseren, dien je te weten te komen op welke zoekwoorden jij hoog wilt scoren. Via een zoekwoordonderzoek ga je gestructureerd aan de slag om dit tot stand te brengen. Allereerst zet je voor jezelf uit wat mogelijk termen zijn waarop iemand in Google zou gaan zoeken. Deze categoriseer je vervolgens, waardoor je alvast een basisstructuur voor jouw website hebt staan. Over deze categorisatie en websitestructuur later meer.

Jouw basisstructuur vul je vervolgens aan door middel van een concurrentieonderzoek en jouw eigen aanvullingen. Via tools als Ahrefs kun je gemakkelijk zien hoe jouw concurrenten hun website hebben opgebouwd en op welke zoekwoorden zij scoren. Interessante zoekwoorden kun je vervolgens toevoegen aan jouw zoekwoordenstructuur, inclusief maandelijks zoekvolume. De laatste stap die je uitvoert, is het aanvullen van jouw initiële zoekwoordonderzoek met varianten en andere semantische zoektermen. Wanneer je deze stappen doorloopt, heb je niet alleen een sluitend zoekwoordonderzoek, maar ook een gedegen websitestructuur. Dit zijn de stappen voor het hoger komen in Google en het scoren op de juiste zoektermen.

Techniek

Wanneer je met een nieuw project gaat werken en jouw website from scratch op moet bouwen, heb je de luxe dat je jouw website op technisch gebied volledig naar jouw hand kan hebben. Techniek speelt namelijk een grote rol binnen de uiteindelijke ranking van jouw website in Google. Met de drie onderdelen die we hieronder behandelen, weet je zeker dat jouw website op technisch vlak aan alle eisen van de zoekmachine voldoet.

Zorg dat jouw website goed te crawlen is

Scoren in Google begint bij het überhaupt kunnen crawlen van jouw website. Wanneer de zoekmachine makkelijk door jouw website heen kan en de juiste instructies krijgt, zal de zoekmachine jouw makkelijker indexeren en wijzigingen aan jouw website ook sneller oppakken. Hiervoor dien je de volgende stappen te doorlopen:

Zorg voor een juist robots.txt-bestand. Hierdoor krijgen de crawlers van Google (en andere robots) de juiste instructies over bij welke pagina’s ze wel en niet mogen crawlen. Ook moet jouw website over een XML sitemap beschikken. Hierdoor weten de crawlers direct uit welke pagina’s jouw website bestaat zonder dat ze hiervoor alle interne links af hoeven te gaan.

BONUSTIP: verwerk een link naar jouw sitemap.xml in het robots.txt-bestand, zodat zoekmachines hier nog makkelijker bij kunnen.

Crawlability

Kies de juiste (interne link)structuur

De interne linkstructuur van jouw website staat in het verlengde van de crawlability. Allereerst dien je er namelijk voor te zorgen dat er geen foute interne links naar jouw webpagina’s staan. Check jouw website dan ook regelmatig op interne 404-fouten en probeer deze ten alle tijden te vermijden. Al deze stappen van crawlability zijn een voorwaarde om goed geïndexeerd te worden in Google, maar ze zorgen er niet voor dat je daadwerkelijk bovenaan (of hoger) zal scoren in de zoekmachine. Hiervoor moet je echt uitblinken en dit doe je door jouw website op te bouwen volgens een heldere structuur. Hiervoor houden wij altijd de SILO-structuur aan.

Met de SILO-structuur deel je jouw website, net als op een boerderij, op in silo’s. De beste voorbeelden hiervan zijn grote webshops, zoals Zalando of Bol.com. Zij hebben hun website duidelijk gesegmenteerd en linken (ook door middel van breadcrumbs) intern per onderdeel door. Dit maakt dat Google het thema van de website begrijpt en makkelijker snapt hoe elke losse webpagina binnen het grotere geheel van de categorie of de website valt.

Wanneer we maar één tip mochten geven om hoger in Google te komen zou dit zijn om alles wat je doet, schrijft, upload of produceert volgens een vast thema te doen.

Websitestructuur

Maak jouw website razendsnel

De laatste stap van techniek heeft te maken met het razendsnel maken van jouw website. Een snelle website is prettig voor bezoekers en daarmee ook voor Google. Via tools als Google Pagespeed, GTMetrix of Pingdom Tools kun je achterhalen hoe de snelheid van jouw website nu is en hoe je ervoor kunt zorgen dat deze nog sneller wordt. De meest voorkomende verbeterpunten zijn:

  • Zorgen voor een goede hosting;
  • Afbeeldingen verkleinen;
  • Aantal requests verlagen;
  • Serverreactietijd beperken;
  • Beperkt het gebruik van plug-ins.

Pagespeed Google

On-page

De techniek van jouw website is een goede basis, maar om hoog in Google te komen met jouw website, is content misschien wel het belangrijkste onderdeel. Dit gebruikt Google om uit te lezen waar jouw website over gaat en om te bepalen hoe en op welke zoekwoorden het jou gaat indexeren. Content is het frame en bandenwerk van jouw auto, dat bepaalt hoe makkelijk jij door de bochten swingt. Het is daarom belangrijk om de volgende stappen goed te doorlopen.

Hoog in Google met zoekwoorden

Hoog in Google scoren begint bij het juiste gebruik van zoekwoorden. Je wilt de zoekmachine als het ware uitleggen waar jouw website over gaat en duidelijk maken op welke termen het jou kan indexeren. Hiervoor is het belangrijk om het onderwerp van de webpagina (jouw zoekwoord(en)) genoeg terug te laten komen, maar niet teveel. Het moet begeleidend zijn, maar niet storend. Hier is geen absoluut percentage voor. Des te belangrijker is het om de zoekwoorden op een juiste manier te verdelen. Dit is niet alleen in de body tekst, maar ook in de belangrijke elementen waar Google naar kijkt.

Zorg voor de juiste tussenkopjes en opbouw

Voordat Google de gehele tekst van een webpagina gaat lezen, scant het eerst de voor haar belangrijkste onderdelen. Dit gebruikt het om te bepalen waar een pagina over gaat. Denk hierbij aan onder andere de URL, SEO titel, Meta Descriptions, headings (H1, H2, etc.) en zelfs alt-attributen. Zorg ervoor dat het onderwerp van jouw website hierin benadrukt wordt en dat het voor zowel de zoekmachine als voor jouw bezoekers duidelijk is waar de website over gaat. Zet deze onderdelen van tevoren uit en zet ze op papier, voordat je de daadwerkelijke tekst gaat schrijven. Op deze manier behoud je structuur en overzicht.

Body tekst

Semantische content

We gaan nu beginnen met het daadwerkelijk hoger scoren in Google. Content is king, is de slogan die al sinds het uitvinden van het wiel bestaat. Toch zit er een kern van waarheid in. Wanneer jij bezoekers een reden biedt om jouw webpagina te bezoeken, kan Google niet anders dan jou goed te beoordelen. Stap 1 is dan ook het schrijven van inhoudelijke, waardevolle content waar jouw bezoekers daadwerkelijk wat aan hebben. Gelukkig bieden we jou de handvatten om dit ook volgens een systeem uit te kunnen voeren.

Afgezien van inhoud (dit kunnen we je niet leren) is het schrijven van semantische content essentieel voor het hoog in Google ranken. Je moet de zoekmachine hierin zien als iemand uit groep zes die zojuist begrijpend leert lezen. Context is hierin van cruciaal belang. Zorg er dan ook voor dat je niet alleen basiszoekwoorden hebt, maar dat je van tevoren brainstormt over gerelateerde zoektermen. In het geval van ‘verhuisbedrijf’ zijn dit bijvoorbeeld termen als ‘verhuizen’, ‘verhuizer’ of huis/woning zijn. In het geval van het woord appel is een term als fruit weer ondersteunend. Moraal van het verhaal is dat je door middel van context jouw content aanvult en zorgt dat het thema van jouw pagina en website duidelijk terugkeert.

Hoger in Google met linkbuilding

Zoals je hebt kunnen lezen, zijn techniek en content het frame en de banden van jouw auto. Toch is dit niet genoeg om hoog in Google te komen en de race te winnen. Hiervoor heb je namelijk vermogen (lees: paardenkracht) nodig. Binnen zoekmachine optimalisatie ontvang je deze autoriteit door de manier waarop anderen over jou praten. Eén link van betrouwbare partij zegt meer dan duizend woorden op jouw eigen website. Het proces waarin je actief op zoek gaat naar links en jouw profiel verreikt met deze links wordt linkbuilding genoemd.

De basis van linkbuilding

De basis van linkbuilding zijn niet de links die je van anderen krijgt, maar juist de links waar je zelf aan kunt komen. Je gaat namelijk op zoek naar relevante plekken om jouw website op te plaatsen. Dit begint bij de platforms van Google zelf, zoals Google Mijn Bedrijf. Maak jouw Mijn Bedrijf aan en vul deze zo uitgebreid mogelijk in. Ditzelfde geldt voor andere bedrijfoverzichtpagina’s. Google ziet op meerdere plekken jouw bedrijfsgegevens terug en kan bevestigen dat het met een bestaande partij te maken heeft. Ook Social Media pagina’s dragen hieraan bij. Zorg er dan ook voor dat je overal terug te vinden bent: Facebook, Instagram, LinkedIn en alle andere kanalen die je je maar kunt bedenken.

Outreach

Nu de basis van linkbuilding is gelegd, gaan we het lot tarten en het tempo opvoeren. Iedereen wil namelijk hoger in Google komen te staan met zijn of haar website, waardoor je je moet onderscheiden van jouw concurrentie. De beste manier is om jouw hand uit te reiken (outreach) naar mogelijk interessante websites. Ga op zoek naar websites die te maken hebben met die van jou en websites waar jouw doelgroep mogelijk te vinden is. Vervolgens ga je deze partijen ouderwets benaderen en doe je er alles aan wat er voor nodig is om een link of vermelding op deze pagina’s te scoren.

Kies de juiste anchorteksten

Het is niet alleen belangrijk wie er over je spreekt en naar jou doorverwijst. Het is net zo belangrijk hoe er over je wordt gesproken. Dit drukken we uit in anchorteksten. Anchorteksten zijn paardenmiddelen die je niet moet misbruiken. Je dient ze in te zetten voor twee doeleinden: erkenning en relevantie. Allereerst wil je dat jouw bedrijfsnaam vaak genoeg terugkomt, zodat Google meer erkenning geeft aan jou als bedrijf. Hierbinnen wil je dat er ook (gedeeltes van) zoekwoorden als anchorteksten terugkomen, zodat Google nog meer de relevantie kan bepalen. Dit kan aangevuld worden met ongeoptimaliseerde anchorteksten voor een natuurlijker ogend profiel.

SAM anchorteksten

Haastige spoed is zelden goed

De term ‘haastige spoed is zelden goed’ gaat ook op als het gaat om de optimalisatie voor Google en het hoger scoren in de zoekmachine. Met het genereren van links is het goed om jouw prospects zoveel mogelijk te verdelen. Zorg dat je niet honderden links in één keer scoort, maar verspreid de links over een langere periode en over meerdere pagina’s. Alleen op deze manier zorg je ervoor dat de linkbuilding goed wordt opgepakt en dat jij bovenaan in Google komt te staan met de beste autoriteit.

Dus hoe scoor ik nou met mijn website in Google?

Zoals je hebt kunnen lezen, is het mogelijk om hoog in Google te komen met jouw website. Je moet er alleen wel wat voor over hebben om te ranken. Zo dien je een juist onderzoek van tevoren te doen en een heldere structuur neer te zetten. Daarbij moet jouw website technisch tip-top in orde zijn en dien je over inhoudelijk sterke content volgens een vast thema te beschikken. Dit moet content zijn waar jouw publiek daadwerkelijk voor naar de website wil komen.

Hulp met hoger in Google komen?

Scoren in Google is voor iedereen mogelijk. Het enige dat je hiervoor nodig hebt, is kennis en tijd. Heb je een tekort aan een van deze twee? Wij helpen je graag verder. SAM Online Marketing heeft bewezen SEO resultaten en kan vrijwel iedere website vindbaar maken en hoger in Google krijgen. Wil je zoekmachine optimalisatie liever door een echte professional laten uitvoeren, helpen wij je verder. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op en bespreek de mogelijkheden! Hoger in Google komen doe je met SAM Online Marketing!

Doe de gratis SEO Scan
2020 © SAM Online Marketing Webdesign
Beoordeling door klanten: 4.9/5 39 beoordelingen
Call Now Button
Gratis SEO Scan

Doe de gratis SEO Scan!