Google Beoordelingen
4.8
Gebaseerd op 20 beoordelingen

Wat is Google AdWords?

Google AdWords is een tool van Google voor advertenties. Het is een online programma waar u advertentieteksten kunt instellen en bieden op zoekwoorden. Dit noemt u ook wel SEA oftewel Search Engine Advertising. Hierdoor adverteert u alleen maar wanneer iemand opzoek is naar bijvoorbeeld informatie of een product. Dit zorgt ervoor dat het vaak interessanter is om via Google AdWords te adverteren dan via een krant, tijdschrift of op tv. Hier zijn mensen namelijk niet actief op zoek. Bent u op zoek naar Google AdWords uitleg? Dat komt goed uit, wij leggen hier de belangrijkste factoren uit omtrent Google AdWords.

Google AdWords advertenties

De Google AdWords advertenties worden geplaatst boven de zogeheten organische zoekresultaten. De advertenties lijken op een normaal zoekresultaat waardoor er vaak naar wordt gekeken door gebruikers van Google. Er komen boven de organische zoekresultaten maximaal vier resultaten van Google AdWords. Voor de link van deze resultaten staat een rechthoek met daarin Adv. In het groen/wit. Deze betaalde resultaten worden ook wel Cost per Click of CPC genoemd, omdat er betaald wordt per klik.

Daarnaast zijn er bij bepaalde zoektermen ook nog resultaten te zien uit Google Shopping. Ook deze worden beheerd met Google AdWords. Google zorgt ervoor dat er relevante advertenties worden getoond per ingetypte zoekterm. Hiermee geven ze de gebruikers van Google de beste ervaring, en dat is waar Google naar streeft. Daarnaast zorgt relevantie ook voor een grote klikkans.

Wat kost Google AdWords?

De kosten van AdWords lopen flink uiteen. Een belangrijke factor is de kwaliteitsscore. Google kijkt naar hoe het zoekwoord is verwerkt in de advertentietekst en de pagina waar deze naar toe leidt. Dit samen met de doorklikratio bepaalt de kwaliteitsscore. Een andere factor is belangrijk is, is de concurrentie. De kosten per klik worden door Google bepaalt aan de hand van een biedingssysteem. Bij populaire zoekwoorden zijn meer bieders dan bij minder populaire zoekwoorden. U kunt als adverteerder een maximaal bod instellen. Hierna bekijkt Google de kwaliteitsscore van uw advertentie per zoekwoord en de biedingen van de concurrentie om te bepalen wat u kwijt bent per klik. Dit hoeft niet per se het maximum bod te zijn.

Als u slim omgaat met AdWords, kunt u ervoor zorgen dat u goede resultaten haalt zonder al te hoge kosten. Google zal gaan voor de hoogste bieder en degene met de hoogste kwaliteitsscore.

Waarom adverteren met Google AdWords?

Een van de grootste voordelen van het adverteren met Google AdWords is dat de kosten en opbrengsten per zoekwoord goed meetbaar zijn. Een goede SEA specialist bestudeert campagnes goed en weet op welke woorden geconcentreerd moet worden. U kunt daarnaast ook instellen dat u alleen adverteert bij mensen in uw eigen regio. Dit is belangrijk voor mensen die vooral regionaal opereren.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine-adverteren. Je koopt hiermee advertentieruimte in boven en onder de natuurlijke zoekresultaten die worden behaald door middel van SEO. Bij SEA bied je in een veiling op bepaalde zoektermen waarna er wordt afgerekend per klik.

Hoe goed scoort jouw website?


Doe nu gratis de SEO scan

SEO en SEA
Webdesign + Conversie
Content Marketing + Sociale Media

Meer weten over uw website performance?

Doe de gratis SEO Scan
2019 © SAM Online Marketing & Webdesign
Beoordeling door klanten: 4.8/5 - 24 beoordelingen
Call Now Button