Wat is Google Ads?

Google Ads in het kort

Google Ads is een tool van Google voor advertenties. Het is een online programma waar je advertentieteksten kunt instellen en kunt bieden op zoekwoorden. Dit noem je ook wel SEA oftewel Search Engine Advertising. Je koopt hiermee advertentieruimte in boven en onder de natuurlijke zoekresultaten die worden behaald door middel van SEO. Bij SEA bied je in een veiling op bepaalde zoektermen waarna er wordt afgerekend per klik. Hierdoor adverteer je alleen maar wanneer iemand opzoek is naar bijvoorbeeld informatie of een product. Dit zorgt ervoor dat het vaak interessanter is om via Google Ads te adverteren dan via een krant, tijdschrift of op tv. Hier zijn mensen namelijk niet actief op zoek.

In deze SEO uitleg gaan we dieper in op:

SEA of SEO

Zoals iedereen heb je vast wel het een en ander ingetikt in Google. Het zal je misschien niet opgevallen zijn, maar wanneer je iets opzoekt in Google zie je twee verschillende soorten resultaten. In de SERP (zoekresultaten pagina) zie je betaalde zoekresultaten en organische zoekresultaten. Voor bedrijven is het interessant om deze zoekresultaten te beïnvloeden. Bedrijven willen vaak bovenaan staan in zowel het betaalde gedeelte als het organische gedeelte. Waarom willen bedrijven dat? Hoe hoger een pagina staat in de zoekresultaten, des te meer bezoekers er op de pagina komen. Veel bezoekers leveren uiteindelijk leads/verkopen en dus meer geld. Veel bedrijven zijn dus dag in dag uit bezig met het beïnvloeden van deze resultaten. Als we het hebben over het beïnvloeden van deze twee soorten zoekresultaten, hebben ze elk een eigen naam. Het beïnvloeden van de betaalde zoekresultaten heet SEA, ookwel Search Engine Advertising. Een andere naam hiervoor is Google Ads. Het beïnvloeden van het organische gedeelte daarentegen noemen we SEO, ook wel Search Engine Optimization. Beide soorten zoekresultaten kunnen een hoop opleveren. Nu hebben we het specifiek over de betaalde zoekresultaten. Ben je op zoek naar Google Ads/SEA uitleg? Dat komt goed uit, wij leggen hier de belangrijkste zaken omtrent Google Ads uit!

Google Ads advertenties

De Google Ads advertenties worden geplaatst boven de zogeheten organische zoekresultaten. De advertenties lijken op een normaal zoekresultaat waardoor er vaak naar wordt gekeken door gebruikers van Google. Er komen boven de organische zoekresultaten maximaal vier resultaten van Google Ads. Voor de link van deze resultaten staat Advertentie. Deze betaalde resultaten worden ook wel Cost per Click of CPC genoemd, omdat er betaald wordt per klik. Daarnaast zijn er bij bepaalde zoektermen ook nog resultaten te zien uit Google Shopping. Ook deze worden beheerd met Google Ads. Google zorgt ervoor dat er relevante advertenties worden getoond per ingetypte zoekterm. Hiermee geven ze de gebruikers van Google de beste ervaring, en dat is waar Google naar streeft. Daarnaast zorgt relevantie ook voor een grote klikkans.

Beeld of toch tekst?

Wanneer je aan de slag gaat met Google Ads zul je al snel merken dat je verschillende opties krijgt bij het plaatsen van advertenties. Google geeft je de mogelijkheid om te kiezen tussen beeldadvertenties en tekstadvertenties. Wat is precies het verschil?

  • Beeldadvertenties: Dit worden ook wel Display advertenties gezien. Je zult ze vast een zeker al gezien hebben. Display advertenties vind je namelijk vaak op andere websites en in apps. Je kunt dit soort advertenties zelfs vinden op YouTube.
  • Tekstadvertenties: Deze advertenties vind je wanneer je iets intikt in Google. De advertenties zullen altijd helemaal bovenaan staan, met de tekst ‘advertentie’ eronder. Zo kun je de advertenties onderscheiden van de organische zoekresultaten.

Wat kost Google Ads?

De kosten van AdWords lopen flink uiteen. Een belangrijke factor is de kwaliteitsscore. Google kijkt naar hoe het zoekwoord is verwerkt in de advertentietekst en de pagina waar deze naartoe leidt. Dit samen met de doorklikratio bepaalt de kwaliteitsscore. Een andere factor die belangrijk is, is de concurrentie. De kosten per klik worden door Google bepaalt aan de hand van een biedingssysteem. Bij populaire zoekwoorden zijn meer bieders dan bij minder populaire zoekwoorden. Je kunt als adverteerder een maximaal bod instellen. Hierna bekijkt Google de kwaliteitsscore van jouw advertentie per zoekwoord en de biedingen van de concurrentie om te bepalen wat je kwijt bent per klik. Dit hoeft niet per se het maximumbod te zijn. Als je slim omgaat met AdWords, kun je ervoor zorgen dat je goede resultaten haalt zonder al te hoge kosten. Google zal gaan voor de hoogste bieder en degene met de hoogste kwaliteitsscore.

Waarom adverteren met Google Ads?

Een van de grootste voordelen van het adverteren met Google Ads is dat de kosten en opbrengsten per zoekwoord goed meetbaar zijn. Een goede SEA specialist bestudeert campagnes goed en weet op welke woorden geconcentreerd moet worden. Je kunt daarnaast ook instellen dat je alleen adverteert bij mensen in uw eigen regio. Dit is belangrijk voor mensen die vooral regionaal opereren. Zo weet je zeker dat alleen die mensen die je wil bereiken, worden bereikt. Je voorkomt hiermee hoge kosten en niet-relevante bezoekers.

Google Ads liever uitbesteden?

Denk je hulp nodig te hebben bij het zetten van jouw winstgevende Google Ads campagne? Daar kan SAM Online Marketing je bij helpen! Bij SAM Online Marketing hebben wij een team van ervaren en resultaatgerichte Google Ads specialisten, copywriters en designers. Samen ontwerpen, schrijven en analyseren wij alles omtrent advertenties om ondernemers in Nederland op weg te helpen naar succes. Laat jij jouw Google Ads campagne liever over aan de professionals van SAM Online Marketing? Neem dan direct contact met ons op, zodat we samen binnen no-time grote stappen kunnen maken!

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z