Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Wat is Google Ads?

Wat is Google Ads?

Google Ads is een tool van Google voor advertenties. Het is een online programma waar je advertentieteksten kunt instellen en kunt bieden op zoekwoorden. Dit noem je ook wel SEA oftewel Search Engine Advertising. Hierdoor adverteer je alleen maar wanneer iemand opzoek is naar bijvoorbeeld informatie of een product. Dit zorgt ervoor dat het vaak interessanter is om via Google Ads te adverteren dan via een krant, tijdschrift of op tv. Hier zijn mensen namelijk niet actief op zoek. Ben je op zoek naar Google Ads uitleg? Dat komt goed uit, wij leggen hier de belangrijkste factoren uit over Google Ads.

Google Ads advertenties

De Google Ads advertenties worden geplaatst boven de zogeheten organische zoekresultaten. De advertenties lijken op een normaal zoekresultaat waardoor er vaak naar wordt gekeken door gebruikers van Google. Er komen boven de organische zoekresultaten maximaal vier resultaten van Google Ads. Voor de link van deze resultaten staat Advertentie. Deze betaalde resultaten worden ook wel Cost per Click of CPC genoemd, omdat er betaald wordt per klik.

Daarnaast zijn er bij bepaalde zoektermen ook nog resultaten te zien uit Google Shopping. Ook deze worden beheerd met Google Ads. Google zorgt ervoor dat er relevante advertenties worden getoond per ingetypte zoekterm. Hiermee geven ze de gebruikers van Google de beste ervaring, en dat is waar Google naar streeft. Daarnaast zorgt relevantie ook voor een grote klikkans.

Wat kost Google Ads?

De kosten van AdWords lopen flink uiteen. Een belangrijke factor is de kwaliteitsscore. Google kijkt naar hoe het zoekwoord is verwerkt in de advertentietekst en de pagina waar deze naar toe leidt. Dit samen met de doorklikratio bepaalt de kwaliteitsscore. Een andere factor die belangrijk is, is de concurrentie. De kosten per klik worden door Google bepaalt aan de hand van een biedingssysteem. Bij populaire zoekwoorden zijn meer bieders dan bij minder populaire zoekwoorden. Je kunt als adverteerder een maximaal bod instellen. Hierna bekijkt Google de kwaliteitsscore van jouw advertentie per zoekwoord en de biedingen van de concurrentie om te bepalen wat je kwijt bent per klik. Dit hoeft niet per se het maximum bod te zijn.

Als je slim omgaat met AdWords, kun je ervoor zorgen dat je goede resultaten haalt zonder al te hoge kosten. Google zal gaan voor de hoogste bieder en degene met de hoogste kwaliteitsscore.

Waarom adverteren met Google Ads?

Een van de grootste voordelen van het adverteren met Google Ads is dat de kosten en opbrengsten per zoekwoord goed meetbaar zijn. Een goede SEA specialist bestudeert campagnes goed en weet op welke woorden geconcentreerd moet worden. Je kunt daarnaast ook instellen dat je alleen adverteert bij mensen in uw eigen regio. Dit is belangrijk voor mensen die vooral regionaal opereren. Zo weet je zeker dat alleen die mensen die je wil bereiken, worden bereikt. Je voorkomt hiermee hoge kosten en niet-relevante bezoekers.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine-adverteren. Je koopt hiermee advertentieruimte in boven en onder de natuurlijke zoekresultaten die worden behaald door middel van SEO. Bij SEA bied je in een veiling op bepaalde zoektermen waarna er wordt afgerekend per klik.

Wil je Google Ads uitbesteden aan een expert? Neem dan contact met ons op. SAM Online Marketing staat klaar om jouw Google Ads te beheren en optimaliseren. Zo haal jij het maximale uit jouw Google Ads campagnes.